Rácsaptak a szakértők a piros gombra: Hiába zengenek örömódákat Lázárék, óriási a baj

A MÁV nemrég különös kéréssel fordult az utazókhoz a temérdek műszaki hiba miatt.

Idén júniusban 62 százalékkal többen utaztak a vasúton, mint 2023 azonos időszakában. Erről a MÁV tájékoztatta a minap a Népszavát. Örömtáncot azonban még nem kell járni, bár a kormánynak sikerült elérnie a tervét, miszerint lendít a vonattal való közlekedés mértékén. A magyar vasút állapota azonban több mint aggasztó.

Épp a napokban futott be a hír, hogy komoly gond van a hazai vasúttársaságnál: ez idáig több mint 10 ezer vonat késett, 560 pedig el sem indult a hőségriadó első 10 (sic!) napja alatt.

„Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg. Ennek megfelelően a hőségriadó eddigi 12 napja alatt is mindig klímás autóbusszal pótoltuk a vasúti járatokat”

– közölte a MÁV.

A pótlásra legtöbbször a jármű szolgálatképtelensége miatt volt szükség, de felsővezetéki és biztosítóberendezési hiba is hátráltatta a vasúti közlekedést. A vasúttársaság megjegyezte, hogy a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.

Kapcsolódó: Nagy a baj: Teljesen taccsra vágta a MÁV-ot a kánikula (+videó)

A MÁV vezérigazgató-helyettese az RTL Híradónak kifejtette, hogy a vasúti kocsik 40-50 évesek, a gyártás során nem a mostani klimatikus viszonyokra készültek (sic!). Kormányos László hozzátette, minden munkatársuk azon dolgozik, hogy könnyebbé tegyék az utasok helyzetét.

Mondjuk ha a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium nem törölte volna a járműbeszerzéseket, záros határidőn belül sokat javulna a helyzet. Jelenleg azonban az utasok inkább a csodára, vagy legalább a lehűlésre várnak.

Hallgat a tárca a rengeteg műszaki hiba kapcsán

A Népszava a tárcánál érdeklődött a vasúti pályafelújítási és járműbeszerzési programról, ám a minisztérium nem válaszolt a kérdésre. A MÁV annyit közölt, hogy

„a járműállomány fiatalítása, korszerűsítése érdekében a MÁV-START kidolgozott egy járműfejlesztési stratégiát, melyben szerepel vontatójárművek, személykocsik és motorvonatok beszerzése is.

Az ehhez szükséges műszaki feltételek meghatározása megtörtént, a kormány már tárgyalta a MÁV-START járműfejlesztési stratégiáját”.

Emlékezetes, hogy a forróság közepette maga a vasúttársaság hívta fel az utazók figyelmét, hogy csak a legszükségesebb esetben keljenek útra. Azaz miközben az Orbán-kormány olcsó utazást kínál a magyaroknak, próbálja őket a MÁV irányába terelni, a vasúttársaság ennek éppen az ellenkezőjét kéri az utasoktól.

Nagy a baj a MÁV-nál

Európa-szerte új vasútvonalak épülnek, Magyarországon azonban az üzemeltetéssel is gond van – mutatott rá Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Megjegyezte, Lázárék vármegye- és országbérlete kezelhetetlen forgalmi többletterhet rótt a MÁV-ra. A szakértő szerint az idén nyáron (is) kialakult káosz azt mutatja, a vasút leépülése sokkal gyorsabb ütemben halad, mint azt bárki korábban gondolta.

Dorner Lajos szerint nincs pénz új szerelvényekre, ám heti szinten áll meg végleg egy mozdony vagy egy motorvonat. A kormány pedig nem jár az élen a járműbeszerzések tekintetében.

Kapcsolódó:

Hatalmas káosz a vasúton: A MÁV előre figyelmezteti utasait a kezdődő idegbajra

Valódi Hírek