Negyedével csökkent az eladás, több száz millió forintot bukik a bérleteken a főváros.
Március 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatait is használni lehet a Pest (vár)megyei és az országos bérlettel, ez azonban már több száz milliós veszteséget okoz a fővárosnak – írta meg a nepszava.hu.
Negyedével csökkent az eladás
Márciusban beszámoltunk arról, hogy a BKK-nak osztozni kell a MÁV-val és a Volánbusszal a fővárosi közösségi közlekedésre kapott évi 12 milliárd forintos állami támogatáson. Ezt a pénzt eddig teljes egészében a fővárosi szolgáltató kapta.
Ennél jelentősebb kiesés lehet a menetdíjbevételen. A diákbérletet eleve megszüntették márciustól, hiszen a 950 forintos vármegye diákbérlet helyett aligha vette volna bárki is a 2500 forinttal drágább Budapest-tanulóbérletet (3450 forint).
Karácsony Gergely főpolgármester már a megállapodás bejelentésekor elismerte, hogy
várhatóan 4-5 milliárd forint menetdíjbevételtől esik a főváros.
Ez az összeg azonban sokkal nagyobb is lehet.
Három hónap telt el a BKK-bérletek megreformálása óta
Három hónappal a bevezetés után látható, hogy több tízezerrel kevesebb teljes árú Budapest-bérletet adnak el havonta. Ez derül ki a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) a portál kérdésére adott válaszaiból.
A BKK szerint
„a teljes árú Budapest-bérlet az attraktív Pest vármegyebérlet, illetve a választék bővülése ellenére megőrizte népszerűségét”,
ám a folytatásból kiderül, hogy ez a népszerűség eléggé viszonylagos. Az értékesítési eredmények alapján ugyanis látható, hogy
„az eladott Budapest-bérletek száma 2024 első felében havi szinten körülbelül 250-270 ezer darab volt, míg 2023 azonos időszakában ez az érték havi szinten csaknem 340-360 ezer körül mozgott”.
Nagyon komoly bevételkiesést mértek
Ez havi 70-110 ezerrel kevesebb bérlet eladását jelenti, ami a március elsejével 8950 forintra csökkentett bérletárral számolva 626–984 millió forintos bevételkiesést jelentene. A március elsejei tarifaközösség előtti 9500 forintos árral számítva azonban még ennél is többet.
A BKK azonban csak havi 500-600 milliós kieséssel számol.
A fővárosi cég nem tagadta, hogy a csökkenés hátterében az új tarifaközösség áll. Az agglomerációból Budapestre közösségi közlekedéssel utazóknak a korábbi két bérlet helyett elegendő Pest vármegyebérletet vásárolniuk – ez teljes áron 9450 forintot jelent havonta –, jelentősen csökkentve pénzügyi terhüket.
Ez a régebben Budapest-bérletet vásárlók körülbelül 15-18 százalékát teszi ki a BKK adatai szerint.
A kedvezményes bérletek esetén ennél is rosszabb a helyzet
A BKK kedvezményes bérleteinek értékesítésében a teljes árú bérleteknél is drámaibb a helyzet. A diákbérletekről a cég azt írta, hogy
„a kölcsönös bérletelfogadás márciusi bevezetése óta folyamatosan csökken az eladás. A BKK jelenleg havi mintegy 20-25 ezer darabot ad el belőlük, míg ez a mennyiség 2023 első felében elérte a havi körülbelül 200-220 ezer darabot.”
A BKK nincs meglepődve ezen, hiszen a köz- és felsőoktatásban tanulók a korábbi 3450 forint helyett 945 forintért válthatják meg a MÁV-ra és a Volánbusz járataira is érvényes bérletet. Az ezer forint alatti bérlettel az agglomerációs és a budapesti közösségi közlekedést használhatják,
1890 forintért pedig az ország egész területén igénybe vehetik azt.
Habár a BKK nem közölt erre vonatkozó adatot a portállal, de ha 200 ezer hiányzó eladással számolunk a kedvezményes bérleteknél, akkor az havi 690 millió forintos bevételkiesést jelent a cégnek. Ha ezt az összeget hozzáadjuk a teljes árú bérleteknél tapasztalható kieséssel, az
együtt már meghaladja a havi 1,5 milliárd forintot.