Jön a hidegzuhany: Sokkoló drágulásra figyelmeztettek, mindenkinek szétszakad majd a pénztárcája

Nem sok jóra lehet számítani.

A DigiLog Consulting friss jelentése szerint a 2024 első negyedévére vonatkozó Közúti Fuvarozási Árindex drámai költségnövekedést mutatott a közúti fuvarozásban. Az infláció négyszeresével növekedtek a fuvarozási költségek, ez pedig

elkerülhetetlenül megjelenik majd a fogyasztói árakban is.

Durván megugrottak az árak a fuvarozásban

Az elemzés szerint a nemzetközi fuvarozás költségei mintegy 13,5%-kal, míg a belföldi fuvarozás költségei 16,4%-kal drágultak az előző év azonos időszakához képest. Ez az áremelkedés elsősorban a használatarányos útdíjak drámai emelkedésének köszönhető, amely a nemzetközi fuvarozásban a költségnövekedés közel kétharmadát, a belföldi fuvarozásban pedig háromnegyedét tette ki.

  • A hazai tarifák 50-60%-kal,
  • a német útdíjak 80-85%-kal,
  • az osztrák útdíjak pedig 8-12%-kal emelkedtek.

Egyéb költségekkel is számolni kell

„Ehhez képest eltörpül a többi költségtétel változása, a gépjárművezetői bérek 8-10, az amortizáció 8-9 vagy a lízingkamatok 15-20 százalékos emelkedése, mert ezek hatása az összköltségre csupán 2-3 százalékot jelent a súlyozás után”

– részletezte Lajkó Ferenc, a DigiLoc Consulting stratégiai tanácsadócég ügyvezetője.

Jelezte, a fuvarozók számára kedvezőtlen gazdasági környezet és az üzemanyagárak stagnálása

tovább súlyosbította a helyzetet.

A fuvarozók az első negyedévben csak részben tudták áthárítani az áremelkedéseket a megrendelőkre. A 13,5-16,4%-os költségnövekedéssel szemben „csupán” 4,9-6,5%-os tarifaemelést tudtak elérni. Ennek legfőbb oka a fuvarpiacon kialakult kapacitásfelesleg, amely nem tette lehetővé a költségek teljes áthárítását.

A gazdasági válság tovább rontotta a kilátásokat

A gazdaság gyenge teljesítménye további akadályokat gördített a fuvarozók elé is. A hazai GDP 1,7%-os növekedése ellenére a szállítási igények nem nőttek érzékelhetően. A kiskereskedelmi forgalom és az ipari termelés is elmaradt a 2022-es átlagtól, amely kedvezőtlenül érintette a fuvarozási szektort is. Ezentúl az építőipar teljesítménye is visszaesett, a szakértők szerint

2025 előtt nem várható jelentős fellendülés (!).

Mik a nemzetközi kilátások?

A jelentés szerint az EU 27 tagországa is kénytelen szembenézni a gazdasági kihívásokkal: a német ipari termelés márciusban 0,4%-kal csökkent havi szinten, éves szinten pedig több mint 3%-os csökkenést mutatott, amely szintén negatívan befolyásolta a fuvarozási igényeket.

A szállítási kapacitások rugalmatlansága és a fuvarozási igények csökkenése tovább rontotta a fuvarozók alkupozícióját. Az elmúlt évben folyamatosan érkeztek az új járművek, miközben a használt kamionok ára és kereslete visszaesett. A fuvarozók három egymást követő negyedéve

nem képesek profitot termelni, amely a flottacsökkentés és a csődök számának növekedéséhez vezethet.

A gazdasági kilátások alapján 2024 harmadik negyedévéig nem várható érdemi pozitív változás. A belföldi fogyasztás lassú élénkülése némi fellendülést ugyan okozhat, ám a hazai és európai ipari termelés gyenge teljesítménye miatt a teljes fuvarpiaci kereslet aligha mutat majd érezhető növekedést ősz előtt.

A megnövekedett költségek áthárítása pedig csak idők kérdése, amelyen a hazai üzemanyagárak kényszerű csökkentése sem tud változtatni. A fuvarozók vélhetően csökkenteni fogják a kamionok számát, ez pedig a recesszió (gazdasági visszaesés) végével

jelentős kapacitáshiányt és megugró fuvardíjakat eredményezhet.

(index.hu nyomán)

Valódi Hírek