Itt valami bűzlik: Egészen furcsa részletek érkeztek Putyinék magyarországi botrányáról

A 3-as metró szerelvényeit felújító orosz cég és a BKV évek óta pereskedik.

A 3-as metróvonal szerelvényeit felújító Metrowagonmash (MWM) már 2011-ben tudhatta, milyen kocsikat és milyen módon kell majd felújítani a BKV Zrt. által 2014-ben kiírt tender győztesének – írta a minap a Népszava, miután górcső alá vették a BKV által nyilvánosságra hozott közbeszerzési dokumentumokat.

Mi a helyzet a 3-as metró kocsijainak orosz felújítási projektjével?

2023 szeptemberében írtunk arról, hogy nagyon lassan halad a BKV Zrt. és a Metrowagonmash közötti per. A fővárosi közlekedési társaság még 2019 februárjában adta be a keresetét, mivel az orosz cég nem akarta megfizetni a sorozatos késedelmeik miatti kötbért.

Kapcsolódó: Metróper: Teljesen hülyének nézik az oroszok a BKK-t, a magyar kormány pedig asszisztál ehhez

A BKV tájékoztatása szerint a követelt összeg körülbelül 38 milliárd forintra rúg – mindez kötbér, kárátalány, valamint kártérítés jogcímen. A BKV már 6 éve megállapította, hogy az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítésével egybekötött felújítására akkori árfolyamon közel 69 milliárd, jelenlegin 83 milliárd forintért vállalkozó

„Metrowagonmash (MWM) a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”.

Az orosz fél azonban nem akart fizetni, így a BKV és a városvezetés pert indított. Akkortájt 6 milliárd forintnyi kötbért követeltek. Az üggyel kapcsolatos iratok kézbesítése sem ment könnyen, 2019 áprilisa óta több mint négy év telt el, amikor az MWM 2023 nyarán végre sikeresen átvette a dokumentumokat.

Minderről >>ITT<< írtunk bővebben.

3-as metró

A 3-as metró felújított orosz kocsijai.

Már előre tudhatták?

A dokumentumok között fellelhető előzetes ajánlat egyik jegyzéke csalhatatlanul arra utal, hogy az MWM már 2011-ben ismerte a projekt részleteit. Mellesleg a BKV akkoriban 30 százalékra csökkentette a hibás teljesítési felelősség felső határát a szerződésben, holott a tenderkiírásban 40 százalék szerepelt. Ez különösen érdekes, tekintve hogy a már említett per éppen a hibás teljesítés miatt indult.

Ennek kapcsán az LMP politikusa, Ungár Péter levelet írt Bolla Tibornak. Utóbbi 2013-ban a BKV vezérigazgatójaként Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettessel ellátogatott az orosz cég Moszkva melletti gyárába. Rövidesen Tarlós István a metrókocsik felújítására kért engedélyt az illetékes tárcától.

Mellesleg hónapokkal korábban a cégvezetők Budapesten is tárgyaltak a projektről, sőt

az MWM-nek lehetősége volt előzetes felmérést végezni az érintett szerelvények állapota kapcsán a BKV telephelyén.

(Kiemelt képünk illusztráció)

Kapcsolódó:

Mi történik? Varga Judit mossa kezeit, a Fővárosi Törvényszék tehetetlen az orosz metrókocsikat szállító cég ügyében

Valódi Hírek