Hatalmas adatszivárgással néz szembe a Magyar Posta.
Megírtuk, hogy március végétől minden Magyarországon működő webáruháznak kötelező lesz a Magyar Postát is felajánlani a vásárlóknak kiszállításra. Az átállás azonban nem ment zökkenőmentesen.
A vállalkozók március 15-étől már regisztrálhattak az oldalra – az index.hu olvasója viszont arról számolt be, hogy az „ÉnPostám” fiókjába belépve nem várt meglepetés fogadta.
Nagyon komoly jogi következménye lehet ennek
A portál olvasója arról számolt be, hogy az összes egyéni vállalkozó egy „cégbe” – pontosabban egy felhasználói profil alá – került be (sic!), így a rendszer szerint nagyjából 1300 munkatársa lett.
A munkatársak pedig láthatták az összes, a rendszerbe felvitt adatot.
Miért baj ez? Az adatok között látható az egyéni vállalkozók neve, e-mail-címe, sőt néhány esetben a telefonszáma is. A magyar webáruházakat képviselő Ecommerce Hungary alelnöke, Ormós Zoltán elmondta, hogy nagyon bonyolult az ügy, ugyanis ezek az adatok az egyéni vállalkozók honlapjain is elérhetők.
Így a nyilvánosan elérhető információk nem számítanak személyes adatnak. Azonban vannak, akik privát e-mail-címükkel regisztráltak, ami azonban már
személyes adatnak minősül, így felvet jogi problémákat.
A privát telefonszámokról nem is beszélve.
Az érdekképviselet lépéseket tesz
Az Ecommerce Hungary összegyűjtötte az egyéni vállalkozók problémáit. Ezeket hétfőn kielemzik, hogy kiderítsék, mekkora jogsértés és mekkora adatszivárgás is történt valójában.
A Magyar Posta március 16-án lépett: törölte a nagy „céget”, így a probléma már megszűnt. A portál olvasója azonban több körlevelet is kapott, amelyek feltehetően a kiszivárgott listából kigyűjtött e-mail-címeket célozták.
Azaz: valaki összegyűjthette, és össze is gyűjtötte a kiszivárgott címeket vagy azok egy részét.
A Magyar Posta reagált
A portál az esetet követően megkereste a Magyar Postát, ahonnan az alábbi választ kapták a kérdéseikre:
„A Magyar Posta azt a tájékoztatást adja, hogy a webáruházi kormányrendelet kapcsán megkezdett webáruházi regisztráció során egyes webáruházi ügyfelek adatai ideiglenesen hozzáférhetővé váltak más regisztrált személy számára.
Az incidens elhárítására az elsődleges intézkedéseket a Magyar Posta megtette.
Az incidens kivizsgálása és a szükséges helyesbítő intézkedések megtétele, valamint a kapcsolódó bejelentés a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság felé folyamatban van.
A Magyar Posta az okozott kellemetlenségért az érintett ügyfelek elnézését kéri. A társaság a hiba mielőbbi elhárításáért és a webáruházi regisztráció zökkenőmentességéért mindent megtesz.”
(Kiemelt képünkön Balczó Barnabás, a Magyar Posta vezérigazgatója)