Hajmeresztő számok láttak napvilágot.
Eddig is tudtuk, hogy Orbán Viktor hihetetlenül sokat költ kormánypropagandára – elég, ha csak a brüsszelező óriásplakátokra gondolunk.
2015 óta 1360 milliárdot költött el az Orbán-kormány Rogán Antal vezetésével „kommunikációra”
A közbeszerzések csaknem háromnegyede Balásy Gyula cégeihez került a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) tenderein.
A G7 2015 és 2023 között több mint 2300 szerződés adatait gyűjtötte össze. Ezek alapján meg lehet vizsgálni, hogyan alakultak a kommunikációs kiadások.
A szerződések megkötésének éve alapján látható, hogy a 2015–2018-as 20-60 milliárd forintos érték gyorsan növekedni kezdett 2019 után.
2021-ben érte el csúcsát 335 milliárd forinttal. 2022 a növekvő infláció ellenére 310 milliárd, 2023 pedig 120 milliárd forint értékű tendergyőzelmet hozott.
Magyar Péter borította elsőként a bilit
Megírtuk, hogy Varga Judit volt férje interjújában beszélt először hosszan a túlárazott közbeszerzésekről, amelyek elől a Diákhitel Központ Zrt. sem térhetett ki. Az interjú után rendőrségi nyomozás kezdődött az ügyben.
A közpénzből finanszírozott kormánypropaganda 73 százaléka Balásy cégeihez: a Lounge Designhoz és a New Land Mediához köthető. Az üzleten azonban nemcsak ő kaszált nagyot.
A közbeszerzésekben a NER-hez kötődő más vállalkozásoknak is jelentős szerep jutott, ők a teljes beszerzéses érték 26 százalékát kapták meg. Eleinte ezek főként a Csetényi Csabához – Network 360 Kft. és Affiliate Network Kft. –, és Kuna Tiborhoz – Young and Partners Kft. és Trinity Communications Kft. – köthető vállalkozások voltak.
A Nemzeti Kommunikációs Hivatalt 2014. október 10-én hozták létre. A kormányrendelet a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda fennhatósága alá helyezte az új intézményt. Az NKOH Sas utcai irodájában „csupán” 73 fő dolgozik. A szervezetnek jelentős hatása van a hazai kommunikációs iparágra és az állami vállalatok, szervezetek működésére.
Kötelező volt velük szerződni
2015 óta ugyanis minden állami szerv – legyen az minisztérium, kormányhivatal, állami többségi tulajdonú vállalkozás –
csakis az NKOH-n keresztül tud bármiféle kommunikációs, illetve rendezvényszervezési munkát megrendelni.
A struktúra lényege, hogy az NKOH központi keretmegállapodásokat köt (fennállása óta 951 ilyen eljárást indított, évente körülbelül százat).
Az ezeken az eljárásokon kialakult árat és szerződéses feltételeket pedig minden állami szereplőnek el kell fogadnia.
Csak azt dönthetik el, hogy a működésük során mennyi szolgáltatást vesznek igénybe.
(g7.hu nyomán)