Lépett a hivatal, 90 milliós bírságot kapott a Lidl.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023 júliusában indított eljárást. Észlelték, hogy a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. a 2023. február 13-tól alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában azt állította, a „A Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”.
A GVH szerint ez a szlogen az átlagfogyasztó számára valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb – írták a közleményben.
A GVH kifejtette, a vállalkozás kereskedelmi kommunikációjában megjelölt, a penzcentrum.hu által végzett felmérés vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására.
Ez volt a baj a Lidl reklámjával
Döntésükben rámutattak arra, hogy a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest. Ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztotta alá.
A nemzeti versenyhatóság a közleményben arra hívja fel a figyelmet, hogy a piacvezető pozíció állítása az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgál a fogyasztók számára.
Ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja, és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben szabad állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív adatokkal, amelyek ezt egyértelműen alátámasztják.
Ezért a vállalkozásoknak különös körültekintéssel kell eljárniuk az árakkal kapcsolatos reklámozás során – hangsúlyozták.
Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-re a reklámkampány költségéből kiindulva
90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.
A cég válaszában azt írta: a hvg.hu és a G7.hu kutatásai alapján is ez a bolt végzett az első helyen.
Közölték, hogy, a GVH árfigyelőjében megjelenített 62 termékkategóriából minden olyat figyelembe vettek, ami aznap valamennyi kötelezett üzletláncnál elérhető volt.
Az adott kategóriába feltöltött termékek közül a legkedvezőbb, országosan mindenki számára elérhető (azaz nem csak törzsvásárlói kártyával érvényesíthető kedvezményes árú) termékek egységárait decemberben naponta üzletlánconként összesítették.
A Lidl Magyarországon 2004-ben nyitotta meg első logisztikai központját, és 12 üzletét. Jelenleg 201 áruházzal van jelen Magyarországon, 8500 munkavállalót foglalkoztat, termékeinek mintegy 60 százalékát magyar beszállítóktól szerzi be.
(Kiemelt képünk illusztráció)
(MTI)