Gyorsnak kell lenni.
Jellemzően ruházati terméket és műszaki cikkeket szoktak vásárolni a magyarok a két ünnep közti nagy leárazások során, és ebben idén sem várható változás – mondta a Pénzcentrumnak Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A nagy akciók idén, – ha mérsékeltebben is – már az ünnepek előtt megkezdődtek, amelynek legfőbb oka, hogy a kereskedőknek a nehéz gazdasági helyzet miatt „gesztusokat” kellett tenniük a vásárlók felé, hogy pénzüket náluk költsék el.
A két ünnep közötti időszak hagyományosan a leértékelések kezdete is, hiszen ekkor jelentős akciókkal készülnek a kereskedők azoknak, akik sokallották egyes termékek árait az üzletekben. Ha nyitott szemmel járunk, egészen komoly leértékelésekkel is találkozhatunk. Jelezték,
ez a tendencia folytatódni fog egészen a december 31-ig.
A portál a Magyar Nemzeti Kereskedelmi szövetség főtitkárával járta körül, hogy idén mire számíthatunk a boltokban a két ünnep között.
Neubauer Katalin elmondta, a korábbi években megszokottnál sokkal komolyabb leárazásokat voltak kénytelenek eszközölni a kereskedők annak érdekében, hogy az árukészlet biztosan elfogyjon. A nagy kiárusítások kezdete azonban meg fog egyezni a megszokottal, tehát akár már 27-én érdemes lehet útra kelni, ha nagy akciókra vágyunk – mutatott rá.
„Ahogy mindig, várhatóan most is a két ünnep között indulnak a nagy kiárusítások, akciók és leértékelések, de az elmúlt években megszokotthoz képest várhatóan valamivel nagyobb mértékűek is lesznek ezek. Ennek az az oka, hogy bár jól alakult a forgalom a november végi-decemberi időszakban, ám ehhez az is kellett, hogy
a 10-15 százalékos árengedmény-mérték helyett inkább 20-30 százalékosnak
kellett lenni a már meghirdetett és elindított akcióknak ahhoz, hogy valóban megvegyék a leárazott terméket”
– részletezte a kereskedelmi szövetség főtitkára, hozzátéve: kisebb változás megfigyelhető volt abban a tekintetben, hogy mit vesznek az emberek és mennyiért. Mivel – jegyezte meg – az infláció és a reálbér-csökkenés jelentősen rányomta bélyegét a magyar pénztárcákra, a kereskedőknek mindezt észben tartva kellett bevonzaniuk vevőiket az üzletekbe.
„Ha egy kellően nagy készlettel várták a karácsonyi rohamot a kereskedők, akkor működött ez jól. De, ha azt vesszük, hogy egy nagyobb készlettel szinte ugyanaz a bevétel volt elérhető mint mondjuk tavaly ilyenkor, akkor azt mondhatjuk, hogy egy kicsit jobban kellett »motiválni« a vásárlókat. Általánosságban elmondható, hogy ha a kereskedő nagyobb árukészlettel vágott neki az ünnepi vásárlások időszakának, akkor karácsony után is számíthat arra, hogy a két ünnep között is nála vásárolnak majd jobban”
– mondta Neubauer Katalin.
„Várhatóan a ruházati termékek esetében lesz nagyobb az érdeklődés, már csak azért is, mert az ünnep után szinte azonnal el szokott indulni a »cserebere-időszak«, az ajándékba kapott, de nem megfelelő méretű vagy egyszerűen nem tetsző termékeket igyekeznek cserélni a vásárlók. A kereskedők pedig ebben az időszakban természetesen még nagyobb, fogalmazzunk úgy,
készletkisöprő akciókkal készülnek,
és a műszaki cikkeknél is elmondható, hogy ilyenkor többen élnek a cserelehetőségekkel”
– mondta, megjegyezve, van honnan visszakapaszkodnia a non-food üzletágnak: a decembert megelőző hónapokban ugyanis ez a szektor nem szerepelt valami fényesen.