Figyelem! Kulcsfontosságú változások lesznek az ingatlanoknál – erre kell készülnie minden lakástulajdonosnak

Bár a feltételek még nem adottak hozzá.

Novembertől minden megváltozott az épületek energetikai tanúsítványa körül, a 2012 óta érvényes szabályozás kibővült újabb elemekkel és változott az érvényességük is – írta az Index. Januártól pedig kivétel nélkül minden ingatlan eladásánál, bérbeadásánál vagy új épületek kivitelezésénél

új energetikai hitelesítést kell elkészíteni.

Tóth Csaba, az Otthon Centrum Investment Solution energetikai tanúsítási üzletág-igazgatója öt pontban foglalta össze a változásokat a portálnak:

  • Kötelező maradt az energetikai tanúsítvány, ugyanakkor a kezelése változott – adásvételnél, illetve bérbeadásnál továbbra is kötelező a tanúsítvány átadása. Az új szabályozás szerint nem kell a szerződésbe beleírni az okirat HET-számát, de a szerződéskötés napjáig be kell mutatni, és legkésőbb a birtokba adás napjáig át is kell adni az okiratot.
  • Eddig csak akkor kellett a hirdetésben feltüntetni az energetikai besorolást, ha volt az ingatlanról tanúsítvány. Novembertől azonban kötelező már a hirdetésben is feltüntetni azt.
  • Megváltoztak az energetikai osztályok: az eddigi AA++-tól JJ-ig terjedő skála átalakult A+++-tól I-ig. Két energetikai besorolása lett az ingatlanoknak: az egyik az eddig használt energetikai jellemzőre vonatkozik, a másik a lakóegység szén-dioxid-kibocsátása alapján kategorizál.
  • Az eddigi 10 év helyett a kiállítástól számított maximum 5 évig lesznek érvényesek a tanúsítványok, vagy ameddig nem történik változás az energetikai számítást meghatározó jogszabályban.
  • Közérthetőbb lett a tanúsítvány: külön be kell kategorizálni a határoló szerkezeteket (külső falak, nyílászárók, tetők), illetve a gépészeti rendszerek (fűtés, használati melegvíz-rendszer, légtechnika) energetikai minőségét egy ötszintű skálán. Valamint részletesebb energetikai fejlesztési javaslatokat kell az ingatlanról megadni, amelyekkel el tudja érni az ingatlan a két legfelső kategóriát.

„A változás összetettségét jól mutatja, hogy a rendelet május 25-i kihirdetése óta eltelt 5 hónap sem volt elég arra, hogy tanúsítványok készítéséhez használt szoftverek, valamint annak hitelesítését és az adatok nyilvántartását végző rendszerek fejlesztése, összehangolása és ezek alapján a tanúsítók szakmai képzése teljes mértékben megtörténhessen.”

– mondta az új jogszabályozást értékelve Tóth Csaba.

Így jelenleg az új feltételeknek megfelelő tanúsítványok készítése még nem tud megvalósulni.

„E tekintetben talán szerencsésebb lett volna egy későbbi hatályba lépés”

– mutatott rá az igazgató.

Valódi Hírek