Bölcs, ha nem Fidesz-káderekkel töltik fel az egyetemi kuratóriumokat – közölte.
Terjedelmes interjút készített Palkovics Lászlóval a Telex, amelyből többek között kiderült: nincs benne sértettség azzal kapcsolatban, hogy bedarálták minisztériumát. Palkovics kitért arra is, hogy lemondása óta már több alkalommal is beszélt Orbán Viktorral, elsősorban a hadiiparról és az egyetemek helyzetéről egyeztettek.
„Az én portfólióm feleződött, és a lemondásom oka is az volt, hogy nem tudtam volna azt a feladatot teljesíteni, amit eredetileg kaptam. Ebben nincs több látnivaló. A folytatásban számomra az iparba való visszatérés volt az egyik út. Mivel azonban maradtak részemről elvarratlan szálak az autóiparban – ahol sok évet töltöttem –, ezért azt az egyetemet választottam, ahol az autóipari mérnökképzés nagyon erős”
– idézte fel a győri Széchenyi István Egyetem alapítványának kuratóriumi elnöke lemondásának körülményeit.
„Ha a kérdése arra vonatkozik, hogy volt-e bennem sértettség a történtek miatt, a válaszom az, hogy nem. A sértettség egyébként sem politikai kategória”
– fogalmazott lemondásáról Palkovics.
Az interjúban során Palkovics szót ejtett az egyetemi kuratóriumokba delegált kormányközeli potentátokról is.
„Megelőzöm a kérdését, mert tudom, hogy most az következik, hogy a politika rátelepszik a kuratóriumokra, Fidesz-káderekkel töltik fel a helyeket. Én erre azt tudom mondani, hogy
ha bölcs, ilyet semmiképp nem tesz. Mármint a politika.
Győrben nagyon színes a kuratórium összetétele. Egy modellváltott egyetem működését úgy lehet elrontani, ha megpróbáljuk vállalatként működtetni.
Az viszont nem megy, mert az egyetem az egyetem”
– szúrt oda a kormánynak Palkovics, aki beszélt arról is, hogy neki kifejezetten jó a kapcsolata Dézsi Csaba András polgármesterrel, de Borkai Zsoltot nem igazán ismeri.
A kuratóriumi elnök az interjúban beszélt arról is, hogy – reményei szerint – meg fognak állapodni az EU-val, azt mondta, szerinte „nem ez a kérdés”.
„Sokkal inkább az, hogy az ilyen nyomásgyakorlás nem fair”
– jegyezte meg.
Palkovics azt is mondta, „barokkos túlzásnak érzi”, hogy az ő idejében elmaradtak a MÁV-nál a jelentős fejlesztések.
„Ha megnézzük az elmúlt tíz-tizenkét év fejlesztéseit, és ezeket összefűzzük, egy vaskosabb kötetre való anyag gyűlik össze csak a 2018-2022 közötti időszakban. Az elmúlt 60 évben nem indult annyi közlekedési projekt, mint 2010 óta, és ez igaz a vasútra is”
– vélekedett, hozzátéve, ő úgy látja, a mostani csörte Lázár János és a MÁV vezetése között kissé felfokozott hangulatban zajlik.
„Az általában nem jó irány, hogy minden mellékvonalat be kell zárni. Egyesével célszerű elemezni, hogy melyiknek nincs létjogosultsága, és melyiknek van. A hidrogénhajtású-vonatok vagy az akkumulátorosok tökéletes alternatívát jelentenek ott, ahol nincs villamosítás. A technológia gyorsan fejlődik, a „piroska” (Bzmot) sem egy rossz szerelvény, persze nem ebben az állapotban. Fel kell újítani, erre is van egy program, amit szintén uniós források hiányában nem tudtunk véghez vinni”
– magyarázta Palkovics.