További magyar földeket kaparintana meg a kínai cég.
Ugyan júniusban még határozatot is hoztak róla, hogy augusztus végéig tájékoztatni fogják a helyi lakosokat az Ácson épülő kínai katódgyárról, most azonban kiderült, mégis inkább októberre tolnák ki a „lakossági fórumot” a településen – írta a Népszava. Az önkormányzat ugyanakkor közölte, „még
nem állnak rendelkezésükre a gyár építésével, működésével, technológiájával kapcsolatos ismeretek”.
Felhívták rá a figyelmet, hogy az önkormányzatban már egyetlen ellenzője sem maradt a kínai beruházásnak, ugyanis azok a képviselők, akik korábban felemelték szavuk a gyár ellen, már mind távoztak a testületből.
„Ki hiszi azt el, hogy úgy döntöttek egy 520 milliárdos beruházásról, hogy azt sem tudják, milyen technológiát használnak majd?”
– tette fel költői kérdését Lipka Zoltán, a Kiáll(t)unk Ácsért civil szerveződés vezetője, aki megjegyezte: nehezen hihető, hogy nem készültek a gyárra vonatkozó koncepciók, hiszen a BAMO Technology Hungary Kft. már bemutatott látványterveket a sajtónak.
Felidézték, a kínai Huayou csoporthoz tartozó BAMO a múlt héten számolt be az ácsi katódgyár-beruházás részleteiről egy sajtónak tartott háttérbeszélgetésen. Az eseményen Fülöp Ferenc, a magyar leányvállalat közkapcsolati igazgatója azt mondta:
a gyár tervezése már zajlik Kínában, a terveket csak adaptálni kell helyszínre.
Ismertette azt is, hogy az engedélyezési eljárás fél év múlva elindulhat, az üzemszerű termelés pedig 2026-ban kezdődne. A cég vezetői azt is elárulták a Népszava kérdésére, hogy már benyújtották a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmüket, ahogy a csaknem 54 milliárd forintos magyar támogatásról is tárgyalnak az Orbán-kormánnyal. Ezen törekvések pedig aligha lennének ilyen előrehaladott állapotban, ha nem tudnák, hogy mit építenek.
Lipka Zoltán jelezte: a BAMO „a jól ismert” kínai beruházói praktikákat követi, amelynek része a lakossági fórum halogatása és az ad hoc bizottság is. A szervezet vezetője számára az sem világos, miért szükséges egy ad hoc bizottság, hiszen ez a beruházás éveken, sőt évtizedeken át befolyásolhatja a település működését. Ez szerinte azért is kérdéses, mert olyan civil szervezetek is meghívottak – motorosok, adventi angyalok – akik kevéssé foglalkoznak ilyen jellegű kérdésekkel.
Mint elmondta, a környékbeli polgármesterek hozzáállását jól jelzi az is, hogy egyikük a katódgyárat a mezőgazdasághoz hasonlította, mondván, „az üzem sem lesz zajosabb, mint egy kombájn aratás idején”. Lipka Zoltán szerint ugyanakkor
a településen egyre többen fordulnak a kínai katódgyár ellen.
Szentirmai István, a település polgármestere még nem tudja, mekkora iparűzési vagy építményadó-bevételt hoz a gyár a önkormányzatnak, de az bizonyos, hogy a kínai cég épít egy játszóteret és több egyéb fejlesztést is terveznek Ácson. Arra is ígéretet tett a BAMO, hogy már az építkezés alatt munkát kapnak a helyi vállalkozások.
A polgármester nem aggódik a környezetszennyezés miatt sem. Közölte,
egyébként is „csak egy” mérgező anyagot fognak majd használni,
azt is zárt rendszerben.
„Vannak környezetvédelmi hatóságok, azok is végzik a dolgukat, a katódgyár termékeit megvásárló német és francia autógyártók pedig félévente eljönnek szemrevételezni a termelést.
A kínaiak azt is megígérték, hogy folyamatosan mérik majd a levegőtisztaságot”
– kísérelte meg eloszlatni a kételyeket érvelésével a polgármester.
Lipka Zoltán ugyanakkor kiemelte: kikérte a tervezett gyárban használni kívánt technológia biztonsági adatlapját, amelyből kiderül, hogy
- a súlyosan mérgező lítiumsó mellett
- nikkel,
- a mangán és a kobalt keverékét, vagyis NMC port használnak fel, amely a cég szerint „nem mérgező”.
„De miért ne lenne az, ha szervetlen vegyületként mindhárom összetevője az?”
– mutatott rá.
Megjegyezték továbbá, hogy az iváncsai akkumulátorgyárhoz kiadott környezethasználati engedélyben
veszélyes rákkeltő anyagnak minősítik az NMC-port.
Lipka Zoltán számos további aggálya mellett, hangsúlyozta, a kínai munkások hozzák majd a családjaikat is.
„Hová járnak majd a gyerekek óvodába, iskolába és orvoshoz? Mert Ácson egy iskola van jelenleg, és a háziorvosi szolgálatot évek óta nem sikerül feltölteni”
– mondta.
A keddi testületi ülésen elszabadultak az indulatok, és az esemény heves vitákba torkollt. Civil ellenzők több tucatnyi csoportja azt akarta elérni, hogy ne halasszák el a lakossági fórumot, ám nem jártak sikerrel, sőt olyan helyre szervezik azt, ahol legfeljebb 100 ember fér el.
„De a helybeliek legalább hangot adtak véleményüknek, feltették kérdéseiket, amelyekre az önkormányzat vezetői elég arrogánsan válaszoltak”
– mondta Lipka, aki azt sem érti, hogy az önkormányzat miért egy beruházó által fizetett céget bíz meg közvélemény-kutatással az ügyben.