Mert nem jelezte előre, hogy utazni fog.
„Tisztelt MÁV, mit kell tennem, ha nem tudom előre megtervezni nyaralásom minden napját, de nem szeretném felmérgesíteni a kalauzokat?”
– idézte a Népszava beszámolójában egy kerekesszékes utas kérdését, amelyet azok után tett fel, hogy egy ellenőr meg akarta büntetni,
amiért utazását nem jelentette be 48 órával korábban.
„Nyaraláson eszünkbe jutott átvonatozni Balatonföldvárra. Megnéztük a menetrendet, kiválasztottuk a vonatot, amely mellett ott volt a kerekesszékes embléma, és meggyőződtünk róla, hogy ez valóban egy alacsony padlós szerelvény. Kimentünk az állomásra, megvettük a jegyeket. Ajtónyitás gombbal, majd a kis kerekek enyhe megemelésével már a vagonban is voltam. Békésen ücsörögtem a behúzott fékjeimmel, amikor megjelent a kalauz.
Határozott nyugalommal és nemmel válaszoltam arra a kérdésére, hogy bejelentettem-e az utazásomat. Mondtam, hogy nem, ma délelőtt döntöttem el a barátaimmal, hogy vonatozni szeretnénk.
Ezen ő felháborodott, meg akart büntetni,
mert – szerinte – ha nem jelentem be az utazást időben, nem tisztázott, hogy kinek a felelőssége, ha velem történik valami. Visszafelé ismét menetjegyet vásároltam, és megkérdeztem a pénztárost, azzal, hogy megvettem a jegyet, bejelentettnek tekinti-e az utazásomat, mint kerekesszékes.
Nem – válaszolta –, és ő is azt mondta, azt 48 órával az utazás megkezdése előtt kell megtennem”
– számolt be tapasztalatairól a lapnak az érintett utas.
Az ügyben kérdésekkel fordultak a MÁV kommunikációs igazgatósága felé. A cég azt közölte, nem felel meg a valóságnak az állítás, ezért határozottan cáfolják azt az információt, miszerint megbüntetik a járataikra előzetes bejelentés nélkül felszálló mozgáskorlátozott utasokat.
Azt viszont már elismerték, hogy a mozgáskorlátozott utasoknak az utazás előtt legalább 36 órával (ők már nem 48 órát írtak) azért kell értesíteniük a MÁV-START-ot „a segítségnyújtás iránti igényükről, hogy a vasúttársaság felkészülhessen, és minden szükséges intézkedést megtehessen a szolgáltatás biztosítása érdekében”.
Közölték azt is: amennyiben a mozgáskorlátozott utas nem jelenti be előre utazási szándékát,
előfordulhat, hogy nem tudja elérni úti célját a tervezett időben a választott járattal.
A MÁV válaszában azt is írta, hogy egy igénybejelentő lapot (!) kell leadni, hogy „az utazást szervező kolléga megvizsgálja, a szolgáltatáshoz szükséges feltételek adottak-e az időpont, vonat, állomás tekintetében”. Ha szükséges, kezelőszemélyzetet biztosít, és azt is ellenőrzi, hogy az utazásban érintett állomásokon van-e emelő-berendezés, valamint azt kezelni tudó szakember – részletezték.
„A megfelelő vonat és utazás kiválasztása az utassal egyeztetés alapján történik, az utazásról a vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók telefonos alkalmazás útján értesítést kapnak”
– írták, majd azt is megjegyezték, hogy ha az adott vonat alkalmas kerekesszékes utas szállítására, a célállomás pedig akadálymentes, akkor a vasúttársaság bejelentés nélkül is biztosítja a szolgáltatást.
A fogyatékkal élők és mozgásukban korlátozottak utazásáról a társaság szabályzata rendelkezik, amit egy uniós rendelet ír elő – zárul a MÁV válasza.
Ugyanakkor emlékeztettek „az uniós szabályozásra”, amely egyébként úgy szól: a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyeknek ugyanolyan jogaik vannak a szabad mozgáshoz, mint a többi állampolgárnak. Ha igény van segítségre, akkor a vasúttársaság, az állomásüzemeltető, a jegyértékesítő vagy az utazásszervező előzetes értesítése szükséges.
(Címlapkép: illusztráció)