Erre kell számítani.
Egyre mélyül a kiskereskedelmi üzletek válsága Magyarországon, ugyanis a magas infláció visszaveti a keresletet, így pedig egyre kevesebb üzlet tud talpon maradni. A pénzcentrum.hu beszámolójában arra hívta fel a figyelmet, hogy különösen nagy gondban lehetnek a szaküzletek, hiszen amíg élelmiszerre mindig lesz kereslet, addig például egy lámpabolt, vagy egy cipőszaküzlet folyamatos veszteséget termelhet.
Jelezték, nem új jelenség Magyarországon a boltok számának csökkenése, ugyanakkor az új kihívások következtében ez 2023-ban tovább gyorsulhat és
rengeteg üzletet elérhet az újabb bezárási hullám.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023 májusában a kiskereskedelem forgalmának volumene naptárhatástól megtisztítva 12,3 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest, ez pedig – hangsúlyozták – olyan mértékű visszaesés, mint amit 2020 áprilisában tapasztalhattak az üzletek – a koronavírus-járvány idején.
Súlyos visszaesés jelentkezik a boltok számában is, különösen az olyan üzleteknél, amelyek nem élelmiszerjellegű termékeket árusítanak. Míg a kiskereskedelmi üzletek száma összességében 2021-ről 2022-re 4,1 százalékkal csökkent, addig egyes szakboltok száma sokkal jelentősebb mértékben esett vissza.
Az audio-, és videoberendezések szaküzleteiből 10,5, a számítógép-, periféria-, és szoftverszaküzletekből 8,1, a könyvszaküzletekből pedig 7,2 százalékkal kevesebbet számlált a KSH az év végén. A textil-, ruházati és lábbeli termékek szaküzleteiből 6 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A textilszakboltok 6,5, a ruházati üzletek 6,1, a lábbeli- és bőráruboltok száma 5,1 százalékkal csökkent – ismertették.
A cipőboltok csökkenését idén az is jelentősen befolyásolhatja, hogy kivonul Magyarországról a Salamander cipőáruház. A cég úgy döntött, végleg bezárja magyarországi üzleteit, már megkezdték a termékeik végkiárusítását is. Így hamarosan megszűnik 19 üzlet, amelyből 13 a fővárosban működött. A válság nemzetközi szinten is érezteti hatását: a G7 elemzése szerint a rendszerváltás óta jelen lévő német tulajdonú cég az elmúlt öt év mindegyikében veszteségesen működött, viszont a kivonulás hátterében a német anyacég, az Ara Group pénzügyi problémái állhatnak.
Az elmúlt évtizedben egy év sem volt, amikor az üzletek száma növekedett, vagy legalább stagnált volna Magyarországon.
Vámos György az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a boltok számának csökkenéséről elmondta: ez korántsem új jelenség, hanem régóta tartó folyamat, mivel a magyar kiskereskedelem rendszere hagyományosan sokkal „elaprózottabb”, mint általánosságban Európában. Válság idején viszont még drasztikusabb a boltok számának csökkenése.
„Magyarországon jellemzően több bolt jut százezer lakosra, mint Európában. Ez az elaprózottság viszont azt is jelenti, hogy kevesebb vásárló jut egy üzletre. A kevés vásárlóval rendelkező, kisebb boltok pedig nem állnak olyan könnyen ellen a válságoknak, így
borítékolható a boltszámok nagyobb csökkenése”
– mutatott rá a szakértő.
„Mindenhol visszaesést látunk, ez pedig azt is jelenti, hogy a vásárlók átrendezik a vásárlási szokásaikat. Az első helyen pedig az élelmiszer és a rezsi áll a háztartások kiadásainak fontossági listáján, nem pedig a ruházat. Az ilyen jellegű kiadások hátrébb sorolódnak, aminek a kisebb boltok szenvedik el a hatását”
– mondta Vámos György.