Csodás.
Hírportálunk is megírta, hogy komoly problémák adódtak a MÁV-nál: a vasúttársaság bejelentette, tíz vonalon megszüntetik a vonatokkal történő személyszállítást, az >ITT<< felsorolt vonalakon légkondicionált pótlóbuszok fognak közlekedni.
A MÁV azt állítja: nem azért volt szükséges meghozniuk ezt a döntést, mert nem biztonságosak a vonatok, hanem azért, mert nagyon kevés jármű áll rendelkezésükre. No, és persze figyelembe kell venni azt is, hogy személyzethiánnyal küzdenek.
Kiemelték: a járműállomány karbantartását az ukrajnai háború miatt keletkezett alkatrészhiány csak tovább nehezítette.
A vasúttársaság az alábbi közleményt adta ki, ezt változtatások nélkül közöljük:
„Budapest, 2023. július 21. – A MÁV-VOLÁN-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon (lásd lenti táblázat)
vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait.
Az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé utasainknak.
A közlekedésimód-váltás ugyanakkor példa arra is, hogy a MÁV és Volánbusz egyesítésével létrejött vállalatcsoport, hogyan tud a szinergiákra építve versenyképes megoldást kínálni egy-egy térség közösségi közlekedésére még a jelenlegi kihívások közepette is.
Noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, fontosnak tartjuk leszögezni, hogy az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult.
A Bz-flotta valóban elöregedett,
ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.
(Ennek az – járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása kifejezetten ritka. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik, amint a szakemberek eredményre jutnak, arról haladéktalanul tájékoztatjuk a nyilvánosságot.)
Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan
nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését,
hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.
A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz.
E kockázatokat
az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította,
így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait.
Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott
járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges
ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.
Az érintett mellékvonalak:
* 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,
* 114 sz. (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger,
* 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
* 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
* 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
* 47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,
* 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
* 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
* 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
* 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).
Az új közlekedési rendről és a további gyakorlati tudnivalókról a vasúttársaság hamarosan részletes tájékoztatást nyújt.
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság”
(MÁV/Közlemény)