Jellemzően, ha valaki külföldi sofőr munkára jelentkezik, akkor kamionokat fog vezetni nemzetközi úticélokig és vissza. Az árut, lepakolja és ha van visszáru, azzal együtt tér vissza. Általában egy hétig folyamatosan tart a munka, majd egy hét pihenő jár, ezt hívjuk hetelős munkavégzésnek.
Nemzetközi gépkocsivezető
Az interneten böngészve számos munkalehetőséget találunk a nagyobb állásportálok kínálatában, így a Kecskemétállás oldalán is külön kategóriába gyűjtve olvashatjuk a szállító-fuvarozó állásokat a Visit to site linkre kattintva.
Az egyik ilyen hirdetésben olvasható, hogy élelmiszertartányos szerelvényre keresnek kollégákat, a kamionokat a balkáni országokba kell elvezetni. Feladat a vezetésen kívül a szállítói dokumentumok kezelése, az eszközök tisztántartása, a tartánymosatás elvégzésének ellenőrzése.
Tartányos szállítás
Az imént többször is olvasható volt a tartány kifejezés, amely némi magyarázatra szorul. Tartányjárműveknek hívjuk azokat a szállítókocsikat, amelyeket folyadékok, gáz halmazállapotú, porszerű, esetleg szemcsés anyagok szállítására használnak. A vezetőfülke mögött egy vagy több tartány is helyet kaphat, ami lehet rögzített vagy leszerelhető.
Előfordulhat az is, hogy a tartányokban veszélyes anyagot szállítanak, ezért, aki ilyet vezet fokozott óvatossággal kell ejárnia, sőt van, hogy úgy nevezett ADR vizsga letételével lehet csak munkába állni. A vizsgára felkészülés során a tanuló megismerkedik a veszélyes anyagok szakszerű szállítási módjaival.
Küldeménydarabos szállítás
Ebben az esetben a rakományt egységnyi méretű konténerekben, kannákban, ládákban, dobozokban vagy éppen zsákokban szállítják.
Erre utal maga a küldeménydarabos kifejezés is: a csomagolási művelet eredménye, amely áll a csomagolóanyagból és a szállítani kívánt tárgyból. Abban az esetben, ha veszélyes anyagról van szó, azt a csomagoláson megfelelő módon fel kell tüntetni.
Ömlesztett szállítás
Egy másik módja a szilárd halmazállapotú anyagok fuvarozásának az ömlesztett szállítás. Ebben az esetben a termék nem kap csomagolóanyagot, nyitott, ponyvás vagy fedett járművön szállítják. Jellemzően kisebb teherautókat használnak ilyenkor, ritkábban kamionokat. Ilyen ömlesztett áru lehet például építési anyag, takarmány, de ha a veszélyes anyagokat nézzük az elhasználódott akkumulátor vagy éppen azbeszttel szennyezett törmelék.
Visszatérve a kamionokhoz: az ilyen nagy tehergépjárművek vezetésére nem elegendő a B kategóriás jogosítvány, rendelkezni kell C és E kategóriájúval is. A C kategória megszerzésével vezethetünk – a buszok és a trolik kivételével – minden olyan járművet, amelynek össztömege meghaladja a 3500 kg-ot. E kategóriára van szükség, ha nehézpótkocsit szeretnénk vontatni.
Ahogyan a fentiekből is kiderül bizony nem mindegy, hogy mit szállítunk, a sofőrnek felkészültnek kell lennie nemcsak a járművezetésben, hanem a vontatmányokat illetően is, főleg, ha külföldre indul, ezért érdemes minél több szállítási módban tapasztalatot szerezni.