Milyen külföldi sofőr munkák léteznek?

Jellemzően, ha valaki külföldi sofőr munkára jelentkezik, akkor kamionokat fog vezetni nemzetközi úticélokig és vissza. Az árut, lepakolja és ha van visszáru, azzal együtt tér vissza. Általában egy hétig folyamatosan tart a munka, majd egy hét pihenő jár, ezt hívjuk hetelős munkavégzésnek.

Nemzetközi gépkocsivezető

Az interneten böngészve számos munkalehetőséget találunk a nagyobb állásportálok kínálatában, így a Kecskemétállás oldalán is külön kategóriába gyűjtve olvashatjuk a szállító-fuvarozó állásokat a Visit to site linkre kattintva.

Az egyik ilyen hirdetésben olvasható, hogy élelmiszertartányos szerelvényre keresnek kollégákat, a kamionokat a balkáni országokba kell elvezetni. Feladat a vezetésen kívül a szállítói dokumentumok kezelése, az eszközök tisztántartása, a tartánymosatás elvégzésének ellenőrzése.

Tartányos szállítás

Az imént többször is olvasható volt a tartány kifejezés, amely némi magyarázatra szorul. Tartányjárműveknek hívjuk azokat a szállítókocsikat, amelyeket folyadékok, gáz halmazállapotú, porszerű, esetleg szemcsés anyagok szállítására használnak. A vezetőfülke mögött egy vagy több tartány is helyet kaphat, ami lehet rögzített vagy leszerelhető.

Előfordulhat az is, hogy a tartányokban veszélyes anyagot szállítanak, ezért, aki ilyet vezet fokozott óvatossággal kell ejárnia, sőt van, hogy úgy nevezett ADR vizsga letételével lehet csak munkába állni. A vizsgára felkészülés során a tanuló megismerkedik a veszélyes anyagok szakszerű szállítási módjaival.

Küldeménydarabos szállítás

Ebben az esetben a rakományt egységnyi méretű konténerekben, kannákban, ládákban, dobozokban vagy éppen zsákokban szállítják.

Erre utal maga a küldeménydarabos kifejezés is: a csomagolási művelet eredménye, amely áll a csomagolóanyagból és a szállítani kívánt tárgyból. Abban az esetben, ha veszélyes anyagról van szó, azt a csomagoláson megfelelő módon fel kell tüntetni.

Ömlesztett szállítás

Egy másik módja a szilárd halmazállapotú anyagok fuvarozásának az ömlesztett szállítás. Ebben az esetben a termék nem kap csomagolóanyagot, nyitott, ponyvás vagy fedett járművön szállítják. Jellemzően kisebb teherautókat használnak ilyenkor, ritkábban kamionokat. Ilyen ömlesztett áru lehet például építési anyag, takarmány, de ha a veszélyes anyagokat nézzük az elhasználódott akkumulátor vagy éppen azbeszttel szennyezett törmelék.

Visszatérve a kamionokhoz: az ilyen nagy tehergépjárművek vezetésére nem elegendő a B kategóriás jogosítvány, rendelkezni kell C és E kategóriájúval is. A C kategória megszerzésével vezethetünk – a buszok és a trolik kivételével – minden olyan járművet, amelynek össztömege meghaladja a 3500 kg-ot. E kategóriára van szükség, ha nehézpótkocsit szeretnénk vontatni.

Ahogyan a fentiekből is kiderül bizony nem mindegy, hogy mit szállítunk, a sofőrnek felkészültnek kell lennie nemcsak a járművezetésben, hanem a vontatmányokat illetően is, főleg, ha külföldre indul, ezért érdemes minél több szállítási módban tapasztalatot szerezni.