Nagyon kiakadtak Pintér Sándor legújabb levelén az igazgatók — ezt üzenték neki

Teljesíthetetlen!

Elfogadhatatlannak minősítették a pedagógusok és az intézményvezetők az új teljesítményértékelési rendszert. Pintér Sándor tájékoztató levele, miszerint ezentúl évente 100 pontos skálán kell értékelni a tanárok teljesítményét, egy érintett iskolaigazgató szerint teljesíthetetlen.

A hvg szerdai cikkében arról írt, hogy az általuk megkérdezett intézményvezetők szerint az új értékelési rendszer nem megvalósítható és nem lehet objektív.

„Van minősítés, van tanfelügyelet, most harmadiknak jön egy ilyen új értékelési rendszer, ami irgalmatlan, teljesíthetetlen mértékű adminisztrációval jár”

— mondta a hírportálnak egy megkérdezett igazgató.

Az információk szerint a 100 pontból 30-at a pedagógusok személyes céljaikra, amíg maradék 70 pontot központilag meghatározott szempontok alapján kaphatják. A terv szerint a tanárok három, az intézményvezetők négy teljesítménycélt tűznek ki minden évre.

Az egyéni célokat nevesíti a dokumentum, ilyen lehet például a diákok országos tanulmányi versenyeken való részvétele számszerűsítve, vagy a versenyzők felkészítésére szánt tanórák óraszámának megtervezése.

A belügyminiszter levelében a meghatározott szempontok alapján történő értékelést a tanárok esetében tíz, az igazgatók esetében 8 pontban rögzítették. Ezek között szerepel az eredményesség és hatékonyság, amit a különböző felmérők és vizsgák érdemjegyeiből számolnak ki. A szakmai minőségre már kevesebb pont jár; idetartozik a munkafegyelem, a határidők betartása, vagy akár a tehetséggondozás.

A vezetők esetében helyet kapott a szempontok között az erőforrások kigazdálkodása, az ő esetükben „csak” 60 pont jár a központilag előírt területekre.

Azok a pedagógusok, akik átlag feletti teljesítményt produkálnak, többletjuttatással számolhatnak, aki viszont átlag alatt teljesít, nem számíthat bónuszra. A tervezet nem tért ki arra, hogy az alsóbb kategóriában teljesítő tanárokat bércsökkentés fenyegetné.

Az értékelésekre a tanév végén kerítenek sort személyes beszélgetések keretében. A hvg által megkérdezett intézményvezetők szerint sokkal egyszerűbb és kevesebb adminisztrációt igénylő megoldások is léteznek. Egyikük úgy fogalmazott:

„Minden tanárnak jelentősen, minimum 30-40 százalékkal meg kellene emelni a bérét, az igazgatóknak ezen felül rendelkezésre kellene bocsátani azt a pénzt, amit a minőségi munka jutalmazására használhatna.”

Rengeteg kérdés merült fel az iskolavezetőkben, többek között, hogy a jó teljesítményért beígért bónusz honnan fog érkezni.

A levélben kitértek arra, hogy a pedagógusoknak tavaly volt lehetőségük az teljesítményértékelés rendszeréről véleményt alkotni, 35 ezren ezt meg is tették, valamint hozzáfűzték, hogy több szakmai szervezet is részt vett az új rendszer kialakításában, ám ezt egy aktív szervezet sem tudta megerősíteni.

(hvg.hu nyomán)

Valódi Hírek