Mit fog tenni a nemzet golyóstolla?
A Magyar Tudományos Akadémia Vezetői Kollégiuma, Közoktatási Elnöki Bizottsága, valamint Filozófiai és Történettudományok Osztálya korábbi állásfoglalásai után, most az MTA Elnöksége is állásfoglalást fogadott el a közoktatás helyzetéről és fejlesztésének szükségességéről.
Ebben azt írják, hogy bár „üdvözlendő, hogy párbeszéd indult a közoktatás problémáinak megoldásáról a Kormány és a tanárok képviselőinek részvételével, de a párbeszédet ki kell terjeszteni minden érintettre”. Elengedhetetlennek tartják az elbocsátott tanárok visszahelyezését eredeti munkahelyeikre, ehhez pedig kérik
a köztársasági elnök közbenjárását.
Az MTA Elnöksége szerint mielőbb biztosítani kell, hogy a pedagógusok fizetése elérje a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének mindenkori átlagát. Emellett pedig szakmai autonómiát kell biztosítani a pedagógusoknak, illetve a pedagógus utánpótlás biztosítására meg kell erősíteni az egyetemeken a tanárképzést.
„Országunknak a közoktatási rendszer alapos átalakítására, választási ciklusokon átívelő köznevelés fejlesztési programra van szüksége, amely a kiemelkedő tehetségek gondozása mellett a társadalmi kohézió növelésének és a felzárkóztatás céljának is eleget tesz. Ez csak össztársadalmi megegyezéssel biztosítható”
– írják, hozzátéve, hogy a közoktatás Magyarországon is meg kell kapja
azt a figyelmet és anyagi ráfordítást,
ami a világ élvonalát képező és felzárkózásra törekvő európai és Európán kívüli országok esetében adott.
Állásfoglalásukat azzal zárják, hogy az MTA „felajánlja tagjai és testületei, kiváltképpen a Pedagógiai Tudományos Bizottság és a Közoktatási Elnöki Bizottság tudását és tapasztalatait, hogy segítse egy tudományosan megalapozott, korszerű közoktatás feltételeinek kialakítását”.
(via 444.hu)