Ennek is mi isszuk meg a levét.
Bizonyos vállalkozásokat szándékosan akar kiszorítani a piacról a magyar kormány — mondta a Politico-nak az egyik nagy külföldi hátterű magyarországi kiskereskedelmi hálózat névtelenséget kérő forrása.
A forrás arról számolt be: ugyanígy gondolja többi külföldi hátterű magyarországi kiskereskedelmi lánc is, mint a német Aldi és Lidl, a francia Auchan, az ír Penny Market, az osztrák Spar és a brit Tesco.
„A magyar kormány által meghatározott körülmények között egyszerűen lehetetlen fenntartható módon nyereségesen működni”
— mondta az illetékes, hozzátéve, hogy a rájuk vonatkozó törvények ellentétesek az EU belső piacának alapelveivel.
Éppen ezért felszólította az Európai Bizottságot, hogy lépjen közbe.
A Politico az árstop mellett két olyan intézkedést említett, ami hátrányosan sújtja az említett kereskedelmi láncokat: az egyik egy tavaly év végi döntés, amelynek értelmében 48 órával a lejárati dátum előtt, a 100 milliárd feletti forgalmú láncoknak ellenszolgáltatás nélkül be kell szolgáltatniuk az élelmiszereket.
A másik kormánydöntés idén tavasszal született, eszerint 2,7%-ról 4,1%-ra megemelték ezen szereplők számára a különadó kulcsát.
A Politico megkérdezte a Szecskay ügyvédi iroda szakértőjét, Sam Baldwint, aki az árstopokról azt mondta:
„Az árak befagyasztása korlátozhatja a belső piaci szabadságjogokat, például az áruk szabad mozgását. Bár a magyar kormány kétségtelenül a fogyasztói jólétet fogja felhozni jogos védekezésként, mégis meg kell mutatnia, hogy az intézkedés
nem torzítja szükségtelenül a versenyt”.
Hangsúlyozta, hogy ha Magyarország megúszná az Európai Bizottság ezzel kapcsolatos intézkedéseit, az negatív példaként szolgálhat más uniós országok számára.