Ennek nem lesz jó vége.
Arra a kérdésrere, hogy az utóbbi idők során visszatértek-e az üzemanyag-importőrök a magyar piacra, Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke határozott nemmel válaszolt a Népszavának.
Szakértők szerint a behozatal azután szűnt meg, hogy a kormány februárban – a piaci olajárugrás nyomán egyre hatalmasabb méreteket öltő kiskereskedelmi veszteségeket enyhítendő – a nagykereskedelmi árat is literenként 480 forintban korlátozta.
A piac 30 százalékát addig ellátó importőrök ezután, termékeiket inkább más államokban, piaci áron eladva, lényegében
elhagyták Magyarországot.
Ezután, kisebb-nagyobb, illetve máig tartó fennakadásokkal, de a Mol százhalombattai finomítója vette át az ország egészének ellátását. Az ársapka-rendszert egyre hevesebben bíráló Hernádi Zsolt Mol-vezér júliusban ugyanakkor, már csak a finomító augusztusi karbantartására is hivatkozva, a kormányt az import visszacsábítását eredményező intézkedésekre kérte.
Egri Gábor ugyanakkor a lapnak rögzítette: egy normál kútoszlop tartálya nem osztható hatósági és nem hatósági áras részekre. Így máig csak a Moltól vásárolnak, hatósági áron, amit, ha – például céges vagy külföldi autó számára – piaci áron értékesítenek, a különbözetet, némi árrés mellett, a Molnak vissza kell utalniuk. A behozatal csak a hatósági ár által nem érintett nagynyomású töltőállomások piacán zavartalan.
„A kis kutak is nyitva akarnak tartani és ki szeretnék szolgálni az ügyfeleket, miközben a kormány az intézkedésekkel a jellemzően
családi tulajdonú üzemeltetőket
a csőd szélére sodorja”
– mondta Egri Gábor.
Hozzátette emellett, hogy az üzemanyag-importőrök kivonulása óta a hazai nagykereskedelmet egyedül ellátó Mol tovább csökkentette a nagyrészt újonnan hozzá szerződő kis kutaknak kiadható mennyiséget.
A Független Benzinkutak Szövetsége továbbá a benzinárstop kivezetését is szorgalmazza:
„Reméljük, hogy az árstop kivezetésre kerül és a kivezetés módja lehet pedig az árrés beépítése a kis- és nagykereskedelmi ár közé. Ezzel a lépéssel biztosítható lenne a családi kis és közepes kutak megélhetési költségeinek a fedezése”
– áll a mai közleményben.