Megint szembemegyünk Európával.
A magyar külügyi vezetés kinyilvánítja az egy Kína elvét, majd pár napra rá pedig bejelenti, hogy a régió konkurens országaival szemben Magyarországon épül meg a világ legnagyobb, történetesen kínai akkumulátorgyártó cégének új üzeme
– írja a hvg.hu. A Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) gigantikus gyára Debrecenben jön létre.
Ez az a magyarországi város, hol a német BMW évente 150 ezer elektromos autó gyártására készül, a Kecskeméten bővítő német Mercedes-Benz pedig máris közölte, hogy ő az első megrendelője a legkésőbb öt év múlva termőre forduló CATL-üzemnek. Ez azt jelenti, hogy Európa legnagyobb gazdasága, Németország is haszonélvezője lesz Magyarország kínai bizniszének.
Eközben még akciótervek is készülnek arra, hogy
miként szabaduljon
Európa a kínai nyersanyagok és termékek függőségéből. A folyamat kísértetiesen hasonlít azokhoz a baklövésekhez, amelyek Európa Oroszországgal szembeni kiszolgáltatottságához vezettek.
A 24.hu szerint azzal, hogy a kínai vállalat háromezer milliárd forintos beruházásával több mint megduplázódik a szektorba eddig invesztált tőke, Magyarország előbb válik akkumulátorgyártó nagyhatalommá, mint azt korábban gondolták.
A napokban bejelentett debreceni beruházás önmagában nagyobb, mint
az előző öt év összes
e-akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó projektje együttvéve.
Idén januárban ott tartottunk, hogy az ország 17 településén jelentek meg a zömében ázsiai akkumulátor-beruházók, összesen húsz cég több mint 2800 milliárd forintot fektetett be, ehhez mintegy 308 milliárd forintnyi állami támogatást kaptak. Akkor Magyarország nagyjából a tizedik lehetett a világ elektromosakkumulátor-exportőrei között. A szakértők azt jósolják, hogy 2025-re a harmadik legnagyobbá válhat az EU-ban Németország és Lengyelország mögött.
Kapcsolódó:
Veszélybe kerülhet Debrecen ivóvize a kínai akkumulátorgyár miatt
(via napi.hu)