Megnyerték a hulladékszállítást, csak azt nem tudják, a munkát ki végzi el.
Alig egy év múlva új időszámítás kezdődik a hazai hulladékgazdálkodásban. Az önkormányzatok helyett a hulladékgazdálkodási koncessziós jogokat 35 évre elnyerő MOL rendeli majd meg a hulladék begyűjtését, szállítását és feldolgozását — írta meg a Népszava.
Így a profitorientált magáncég köt majd szolgáltatási szerződéseket az önkormányzatokkal és elvileg
az olajtársaság határozza meg, hogy a települések utcáiról melyik cég, milyen sűrűn szállítja el a szemetet, lomot, szelektívet és azt is, hogy utána mit kezd a begyűjtött hulladékkal.
A kormány azt várja az új koncessziós rendszertől, hogy a hasznos hulladékok bevételeiből díjemelés nélkül fedezhető lesz a lakossági szolgáltatás vesztesége. A szemétdíj összegét egyébként a jövőben is az állam határozza meg, a MOL csak javaslatot tehet. Az olajtársaság kockázata mégsem olyan nagy, hiszen a kiírás szerint
az állam fedezi a koncesszor esetleges veszteségeit,
miközben a most is hatalmasat nyert vállalat „extraprofitját”, ha lesz, csak több éves átfutás után sarcolja meg.
Továbbra is nyitott kérdés azonban, hogy ki is fogja elvégezni a munkát, a MOL ugyan a koncessziós feladat ellátására létrehozott egy külön vállalatot, a Mol Körforgásos Gazdaság Kft.-t, ám a cég értelemszerűen nem rendelkezik a feladat ellátáshoz szükséges jármű-, eszköz és emberállománnyal. A kiírás a MOL-nak szabad kezet ad abban, hogy kit és milyen díj ellenében bíz meg a tevékenységgel. Több forgatókönyv is létezik, még semmi sem dőlt el.
„A Mol állítólag hat alvállalkozóval szerződne. Ezek egyike a fővárosi FKF, amely a meglévő 680 járművel, két műszakban Budapesten túl akár Pest megyét is ki tudná szolgálni”
— mondta egy forrás a lapnak.
A MOL-nak van egy aduásza is: a hulladéktörvény utolsó módosítása szerint a közszolgáltatás ellátása érdekében a koncesszor értéktől függetlenül átveheti a szükséges vagyonelemeket. Vagyis ad absurdum a MOL az önkormányzatoktól rekvirált cégekkel, illetve eszközökkel végezheti el a munkát. Erre azonban kicsi az esély, hiszen a kormánypárti vezetésű városokkal konfliktushoz vezethetne.
A legnagyobb eshetőség az alvállalkozóként való foglalkoztatás. Az FKF esetében ez két módon lehetséges: marad a fővárosi vállalatokat tavaly egybeolvasztó BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. szervezeti keretében, vagy a hulladékgazdálkodási divízió kiválik és önálló cégként szerződik a koncesszorral.
A lap kereste az FKF-t is, melyik lenne számukra elfogadható változat, választ a BKM-től kaptak:
„a hazai hulladékgazdálkodás kereteit, és az iparági szereplők feladatköreit meghatározó működési modellt egyaránt alapjaiban érintő jogszabályi változások a jövő év közepétől lépnek életbe. Az iparág ezzel összefüggésben zajló felkészülésére tekintettel a megkeresésben megfogalmazott konkrét kérdésben jelenleg nem áll módunkban állást foglalni”.
(via Népszava)