Megmagyarázta az értetlenkedőknek a célt.
„A kormány kiemelt feladata a magyar emberek, családok, fogyasztók jogainak képviselete, azok védelme és érvényesítése” — állította Varga Judit igazságügyi miniszter kedden a kormány fogyasztóvédelmi politikáját bemutató sajtótájékoztatón Budapesten.
Hozzátette, hogy a technológiai fejlődés, a digitalizáció világa, a piaci változások kihívások elé állítják a fogyasztóvédelmet is, ezért olyan garanciákat kell kialakítani, amelyek biztosítják a magyar fogyasztók jogainak érvényesítését. Arról beszélt, a fogyasztóvédelmi politika a jövőben négy területre fókuszál, a digitális fogyasztóvédelemre, a gyermekvédelemre, a fogyasztóvédelem elérhetővé tételére és az egységes joggyakorlat kialakításának támogatására.
Varga Judit megjegyezte, a minisztériumban már korábban létrehozták a digitális szabadság bizottságot annak érdekében, hogy az online térben is biztosítsák többek között az átláthatóságot, a tisztességes eljáráshoz való jogot, a versenyjogi elvek érvényesülését. Elmondta, a digitális fogyasztóvédelemben az lesz a vezérlőelv, hogy ami offline tilos, az online térben is az legyen.
A miniszter kiemelte, az alaptörvénnyel összhangban a fogyasztóvédelemben is fontos, hogy biztosítsák a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogát. Hozzátette, az elérhető fogyasztóvédelem témában azon dolgoznak, hogyan lehetne megerősíteni a panaszérvényesítést, és fogyasztóbarátabbá tenni a szervezeti rendszert.
A politikus jelezte, az egységes joggyakorlat kialakítása érdekében fogyasztóvédelmi kerekasztalt hoznak létre az érintett kormányzati és állami szereplők részvételével. A sajtótájékoztatón a miniszter szólt arról is, hogy a magyar fogyasztóvédelmi rendszer jelenleg három lábon áll, az egyik a hatósági terület — a feladatot a kormányhivatalok látják el –, a másik a békéltető testületek hálózata, a harmadik az egyesületek tevékenysége.
A minisztérium a fogyasztóvédelem szakmai irányításában fog szerepet játszani, míg az ellenőrzések, a hatósági intézkedések továbbra is a kormányhivataloknál maradnak. A fogyasztóvédelem szakmai irányítása a politikai fókuszpontok meghatározását jelenti. Példaként említette, hogy a minisztériumban határozzák meg az ellenőrzési tervet, amelyet a kormányhivatalok hajtanak végre.
A miniszter azt mondta, kiemelt figyelmet fordítanak az életkor alapján kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztói csoportokra, vizsgálják majd azokat a területeket, ahol kiemelkedő a panaszok száma, illetve kiszűrik a piacon lévő veszélyes termékeket.
A sajtótájékoztatón a miniszter a szomszédban zajló háborúra utalva arról beszélt, hogy a kormány legfontosabb feladata megvédeni a magyar családokat, a rezsicsökkentést, a munkahelyeket, a nyugdíjakat,
ennek érdekében extraprofitadót vetett ki,
és a kormány „szigorúan figyelni fogja„, hogy ezt az érintett vállalatok ne a fogyasztókra és a háztartásokra terheljék.
Kupecki Nóra, az Igazságügyi Minisztérium (IM) helyettes államtitkára elmondta, céljuk a fogyasztóvédelemben új szemlélet és új fókuszpontok meghatározása. Egyebek közt jelezte, hogy a kerekasztalon elhangzó megállapításokat becsatornázzák a most is működő fogyasztóvédelmi tanács munkájába.
Az elérhető fogyasztóvédelem területét közelebb kívánják hozni az emberekhez, és erre új eszközöket alakítanak ki. Erősíteni szeretnék a fogyasztói tudatosságot a fogyasztóvédelem hatékonysága érdekében, valamint folyamatosan felülvizsgálják a fogyasztóvédelem jogszabályi környezetét, hogy a megfelelő intézkedéseket meg lehessen tenni.
Kérdésre válaszolva Kupecki Nóra elmondta, a Ryanair légitársaság ellen indított fogyasztóvédelmi eljárásról az ügy lezárását követően tájékoztatnak. Varga Judit újságírói kérdésre válaszolva közölte, határidőre részletes jogi választ küldenek az Európai Bizottságnak az üzemanyagárakkal kapcsolatban.
(MTI korrigálva)