Ki kell adniuk az adatokat.
A hvg.hu és a Transparency International Magyarország másodfokon megnyerte azt az adatigénylési pert, amely arra irányult: adják ki a Budapest-Belgrád vasút 5 millió forint feletti szerződéseit, írta pénteken a HVG.
A 750 milliárd forint összköltségűre becsült projekt kivitelezési szerződéseit még 2019-ben kötötték meg, majd azzal a lendülettel 10 évre titkosította is azokat az országgyűlés.
A HVG közérdekű adatigénylést nyújtott be: a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. által megkötött, 5 millió forint feletti szerződéseket, valamint az alvállalkozók listáját kérték ki.
Mivel az adatokat nem kapták meg, a Transparency International Magyarország és Karsai Dániel ügyvéd segítségével pert indítottak.
Ugyan a pert első fokon elbukták, másodfokon már nekik adott igazat a bíróság:
a szerződéseket 15 napon belül ki kell adniuk.
Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója így kommentálta a helyzetet:
„A Budapestet Belgráddal összekötő vasútpálya fejlesztése 750 milliárd forintba fog kerülni, a kormány azonban trükkös megoldást eszelt ki az átláthatósági követelmények kijátszására: a beruházás költségeit formailag kínai állami hitelből fedezik, de a számlát a végén persze
a magyar adófizetőknek kell állniuk.
Akik ráadásul nem is jogosultak arra, hogy megismerjék a költések részleteit, mert, úgymond, nem is magyar közpénztől, hanem kínai hitelről van szó” .
Eközben a K-Monitor arról írt pénteken, hogy a magyar szakaszhoz képest Szerbiában 1,4 milliárd Ft/km-el olcsóbban épül a vasút: