Megtalálták a magyar oktatás legégetőbb problémáját.
Új képzési programot fejlesztett pályakezdő pedagógusok számára az Oktatási Hivatal (OH) és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE), ami a „Nemzeti közszolgálat a pedagógushivatásban” címet viseli – derült ki egy, a Népszava birtokába került tájékoztató levélből, amit az intézményvezetőkhöz juttatott el az OH a napokban.
A levélben arra kérik az iskolaigazgatókat, bátorítsák az intézményükben foglalkoztatott, gyakornok fokozatba sorolt kollégáikat a programban való részvételre.
A Népszava azt írja, a tájékoztató szerint a program célja, hogy megalapozó ismereteket nyújtson a pályakezdők számára
- „az állami feladatellátás rendszerébe illeszkedő köznevelésről, mint nemzeti közszolgálatról, a pedagógushivatás szakmaetikai alapjairól”
- illetve a „nemzeti azonosságtudat oktatási és nevelési kihívásaira” is felkészítse a fiatal tanárokat.
A képzés két részből áll, egy jelenlétet igénylő tréningből és egy e-learning modulból.
A tréning az önismeretre, önértékelésre épít, és olyan elemek szerepelnek benne, mint a
pedagógusok közösségben betöltött szerepének, a „magyarsághoz” való viszonyuk tudatosítása, az értékek és a hagyományok felfedezése.
Az online e-learning modul célja pedig, hogy a közszolgálatiság szempontjából mutassa be a pedagógus tevékenységét. Azaz, hogy a fiatal pedagógus
„felismerje, hivatástudatának fontos része a közösségi összetartozás (nemzeti összetartozás) felismertetése és erősítése”.
Valamint hogy megértse, miért fontos része a hivatástudatnak „a nemzeti hagyományok ápolása, a nemzeti összetartozás és egység erősítése”.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke megdöbbenve értesült a pályakezdőknek szóló képzésről. A Népszavának elmondta, a kezdő tanárokat sokkal komolyabb problémákra kellene felkészíteni, mert – mint fogalmazott – nem attól lesz valaki jó pedagógus, hogy jó hazafit próbálnak belőle nevelni.
Szerinte inkább azt kéne elérni, hogy
a pályakezdők ne hagyják el a pályát egy-két éven belül azért, „mert nettó 150 ezer forintból nem tudnak megélni”.
„Vagyis komoly bérrendezésre lenne szükség. Aztán például arra kellene felkészíteni őket, hogyan kezeljék a hátrányos helyzetű vagy a sajátos nevelési igényű gyerekeket, az integrált oktatást”
– mondta Totyik.