A svájci médiába is eljutott a hír: Így szervezik ki Orbánék a közvagyont a kormányközeli vállalkozóknak

Olajozottan működik a rendszer.

A svájci Neue Zürcher Zeitungban elemző cikk jelent meg Orbán Viktor gazdasági érdekköréről. Az újság az orbáni gazdasági modellről, az úgynevezett „Orbánomics” rendszeréről írt, amelynek lényege, hogy a miniszterelnök bebetonozza az üzlettársait a hatalomba.

A szerző szerint

ez úgy valósul meg, hogy a hatalomhoz közeli üzletembereknek kiszervezi a közvagyont,

és ezzel a jogi bizonytalanságok is fokozódnak. A kormány az autópályák koncesszióba adását tervezi, ami azt jelenti, hogy a köztulajdonba tartozó gyorsforgalmi úthálózat is magánkézbe kerülhet. Egyelőre még nem tudni, ki üzemeltetheti a sztrádákat, de nagy eséllyel a kormányzati érdekkörökből kerülhet ki a vállalkozó.

A svájci újságban arról is írnak, hogy a magánosítás során minden alkalommal felmerül az Orbánnal szoros barátságot ápoló Mészáros Lőrinc neve, aki Király Júlia, az MNB korábbi alelnöke szerint csupán egy báb. A szűk gazdasági érdekkörnek rajta kívül mindössze 10-15 ember a része.

Tóth István János, a Korrupciókutató Központtól arra világított rá, hogy

a jelenlegi gazdasági hatalom egy érdekrendszer, amelyben a csókosok egyre nagyobb részt hasítanak ki maguknak.

Az érdekkörön belüli szereplők változhatnak, ugyanis vannak olyanok, akik időközben kikerültek a pikszisből, mint például Simicska Lajos, a cikk pedig Spéder Zoltán bukására mutat rá.

Ezzel szemben feltörekvő csillagként tekint a szerző Jellinek Gáborra, az Indotek-csoport alapítójára. A férfi Tiborcz Istvánon keresztül jutott el Orbánhoz, és már a Budapest Airportot is kiszemelte magának, amelyet egy konzorcium élén vásárolna meg.

A hatalomtól függetlenül is jelentős hatalommal bíró gazdasági figuraként hivatkozik a cikk Csányi Sándorra. Az OTP vezérigazgatója más kormányok idején is a gazdasági élet legfontosabb szereplői közé tartozott, és ez így van manapság is. A többi szereplőhöz képest az is egyedi az ő esetében, hogy az OTP-csoport külföldön is terjeszkedik, a többi gazdasági szereplő azonban elsősorban a határokon belül építkezik.

A cikk írója szerint ott erős a verseny, ahol a magyar oligarchák gyengén muzsikálnak: a kivitelben. Erre jó példaként szolgálnak a német autógyárak, például a győri Audi és a kecskeméti Mercedes, amelyek

indirekten Orbán hatalmának fenntartását is szolgálják magyarországi jelenlétükkel.

A külföldi vállalkozásoknak érdemes távol tartaniuk magukat a magyar hatalomtól, ugyanis azok belekeveredhetnek az államhatalom botrányaiba. A magyar kormányt ugyanis az uniós támogatások lenyúlásával gyanúsítja az EU, és a barátivá vált külföldi cégek, mint a Strabag, védelmet biztosíthatnak a kormánynak, fenntartván a gazdasági verseny látszatát.

(Neue Zürcher Zeitung/Népszava nyomán)

Valódi Hírek