Hazudik a Fidesz az iszonyatos hirdetési összegekről, az Állami Számvevőszék mégsem vizsgálódik

Szerintük teljesen rendben van a dolog.

Egyszerűen kihagyták a választási törvényből a közösségi médiát, mint olyan felületet, ahol politikai kampányokat lehet bonyolítani, továbbá ezek a platformok nem minősülnek a médiatörvény szerinti sem sajtóterméknek.

–magyarázta meg az abszurd helyzetet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Népszava.hu megkeresésére.

Az ÁSZ korábban nem találta problémásnak, hogy a Fidesz jelöltje a tavalyi szerencsi időközi országgyűlési választáson milyen sokat költött a Facebookon. Koncz Zsófia augusztus közepe és a választás napja között

5,6 millió forintot költött csak Facebook-hirdetésekre,

miközben a törvényileg meghatározott

engedélyezett plafon 5 millió.

A költségek elszállása már tavaly is komoly vitát okozott, több civil szervezet is bejelentést tett. A volt fideszes politikus, Domokos László által vezetett Állami Számvevőszék azonban arra jutott, hogy minden rendben volt azzal, hogy a hivatalosan elismert 4,6 milliós kampányköltéssel szemben a Fidesz legalább 10,2 millió forintot költött.

A közösségi médiás költések egyfajta szürkezónát képeznek. Más állami szervek is nehezen birkóznak meg azzal, hogy egy nem Magyarországon bejelentett multicégénél elköltött forintok hogyan ellenőrizhetőek és kérhetőek számon

–mondta Merényi M. Miklós, a K-Monitor elemzője az RTL Klub híradójának megkeresésére.

Az ÁSZ elemzésében megállapította, hogy a Facebookon és Youtubeon egymást érő politikai hirdetések valójában „sajtótermékekben” feladott hirdetések, a két platform pedig külön oldalt tart fenn, ahol bárki megnézheti: ki, mennyi pénzért helyez el náluk közéleti reklámokat.

Kétségtelen, hogy a törvény betűje szerint nem minősülnek politikai hirdetésnek a Facebookon elhelyezett reklámok, de a szabályozás fölött eljárt az idő, évekkel ezelőtt illett volna módosítani. Másrészt attól még, hogy a Facebook-hirdetést nem nevesíti a törvény, nyilvánvalóan kampányeszközről van szó, az így elköltött összegeket bele kellene számítani a kampánykiadásokba

–kommentálta az ÁSZ döntését László Róbert a Népszavának.

A Political Capital (PC) választási szakértője úgy látja, a kormányoldal sokkal nagyobb anyagi erőforrásokkal rendelkezik, mint az ellenzéki oldal, így nem lustaságból, hanem politikai érdekből nem szorgalmazzák a jogszabály módosítását.

Ha akar, tud keménykedni az ÁSZ is. Az ellenzéki pártok beszámolóival nem olyan kedves és megértő, mint Koncz Zsófia kampányköltéseivel kapcsolatban. A Párbeszéddel, a DK-val, a Momentummal szemben is erélyesebben járt el, többek között arra hivatkozva, hogy nem biztosították a kampánypénzek elköltésének „átláthatóságát és elszámoltathatóságát”.

Büntetésként felfüggesztették az állami támogatások folyósítását,

a Jobbikra pedig 331 millió forintos gigabírságot szabtak ki.

A Népszava gyűjtése szerint már most is ömlik a közösségi médiában megjelent hirdetésekbe pártoktól a pénz, a 2022-es választási kampány hivatalos kezdete még pedig még nagyon messze van.

Csak a Facebookon a Fidesz közel 158 millió forint értékben hirdetett 2019 áprilisa óta. A Google-csoportnál — ami magába foglalja a Youtube-ot is — pedig 2019 márciusa óta 66,2 millió forint értékben helyeztek el politikai reklámot.

A Gyurcsány Show nevű hirdetéssel egész Európa legdrágább politikai Youtube-kampányát futtatta a Fidesz május-júniusban.

(Népszava.hu nyomán)

Valódi Hírek