Gyorsan túl akarnak lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen.
Beszámoltunk róla, hogy a Kormányzati Tájékoztatási Központ hétfőn közölte, a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a Nemzeti Koncessziós Iroda felhívást tett közzé arra vonatkozóan, hogy csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adnának koncesszióba.
„A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében 420 hónapra, azaz 35 évre adnák oda a koncesszió nyertesének.
A kiírásról tartott pénteki sajtótájékoztatón a HVG beszámolója szerint Rogán Antal elmondta, a 35 éves koncessziós szerződés elszámolása túlnyomó részt forintban lesz. Szerinte ez nagy különbség lesz az M5-ös és az M6-os autópályákra kötött konstrukciókkal szemben, azok ugyanis euróban vannak.
Így míg azok esetében az árfolyamkockázat az államot terheli, az új koncesszió esetében nagyrészt a koncesszort, a pályázat nyertesét fogja.
A sajtótájékoztatón kiderült az is, az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen. Rogán elmondása szerint ugyanis
a teljes gyorsforgalmi úthálózat koncesszióba adását célzó kétfordulós közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, sőt még idén sor kerülhet a szerződéskötésre.
A koncesszió 35 éves időtartama alatt az állam minden évben rendelkezésre állási díjat ad a koncesszornak, az útdíjakat pedig továbbra is az állam fogja beszedni.
A koncesszornak emellett tíz év alatt jelentős fejlesztéseket kell majd végeznie: így többek között
- bővítéseket az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályákon,
- az M3-as meghosszabbítását az országhatárig,
- illetve az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.
Az útdíj a jövőben is az infláció mértékével fog évente emelkedni – közölte Rogán.
Az NKI a konstrukciót úgy tervezi, hogy a befolyó útdíjak összege mindig valamivel magasabb lesz, mint a kifizetett rendelkezésre állási díj.
Egyelőre nem tudni, lesz-e olyan gazdasági szereplő, aki ilyen összegű díj fejében elviszi a koncessziót, vagy csak drágább ajánlatok érkeznek majd.
A miniszter szerint a most kiírt konstrukció összességében sokkal jobb, mint amilyen az M5-ösé és az M6-osé, a kockázatok nagy részét ugyanis a koncesszornak kell viselnie, nem az államnak. Hozzátette, a koncesszort terhelő sok kockázat ellenére a 35 évi biztos munka és díjbevétel kellőképpen vonzóvá teszik a szerződést a gazdasági szereplők számára
Az ellenzék részéről Tordai Bence, a Párbeszéd képviselője az Országgyűlés hétfői ülésén elmondta, a kormány a következő 35 évre a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot magánkézbe akarja adni, hogy ugyanannak a nyertes vállalkozónak a cégeit hizlalják a fejlesztések. A párbeszédes képviselő szerint egyes hírek arról szólnak, hogy a koncesszió nyertese Szíjj László lesz.
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter ugyanakkor azzal érvelt, „ha azt akarjuk, hogy fejlődjön a hazai közúti forgalom, szükség van erre a kiírásra”.
(hvg.hu nyomán)