Arcpirítónak nevezték az előterjesztést.
A Budapesti Közlekedési Vállalat három hónapon át titkolta a metrófelújítás körülményeit és a leszállított kocsik műszaki állapotát vizsgáló jelentést. A BKV menedzsmentjét decemberben kérte fel a cég, hogy értékelje a dokumentum kijelentéseit, és részletes tervet dolgozzon ki a hibák kijavítására.
A Főpolgármesteri Hivatalban a terv jelentős felháborodást okozott.
Emiatt a BKV menedzsmentjének vissza kellett vonnia az előterjesztést. A jelentés már korábban megállapította, hogy a metrók felújítása csupán kismértékű megtakarítást eredményezett új szerelvények beszerzéséhez képest, emellett jelentős problémákat is feltártak a dokumentumban.
A legsúlyosabb hibákat a rozsdásodás, hegesztési és illesztési pontatlanságok, illetve a gondatlan kivitelezés és az orosz szabványok szerint tervezett elemek okozzák. A BKV menedzsmentje a most visszavont tervben
a felújítást ennek ellenére a lehető legjobb döntésnek tartotta.
A közlekedési cég igazgatója egyébként a Tarlós István első ciklusa alatt kinevezett Bolla Tibor.
Az orosz szerelvények esetében az is kiderült, hogy nem rendelkeznek megfelelő tűzvédelmi tanúsítványokkal. A közlekedési cég szerint a vállalkozó együttműködő, folyamatosan javítja a felmerülő hibákat.
A BKV szerint sem elfogadható a kábelek szigetelése, azokat azonban csak félmillió kilométeres futásteljesítmény után lesz lehetőség cserélni. A korrózióvédelmet új furatokkal küszöbölnék ki, de támogatnák az új korrózióvédelem kialakítására irányuló törekvést is.
A kocsik felújítása mellett az alagút rekonstrukciója is bonyodalmat okoz. Az építtető Swietelsky tavaly tavasszal többletkövetelésekkel állt elő a még Tarlós regnálása alatt elkezdett északi és déli szakasz felújításának elhúzódása miatt.
A cég 18 milliárdot követelt a közlekedési vállalattól, a cég azonban csak 9 és félmilliárdot ismert el. A nagy nehezen tető alá hozott megállapodás veszélybe kerülhet, mert
az illetékes minisztérium egyelőre nem írta alá a többletköltségeket elismerő dokumentumokat.
A jelenlegi ütemezés szerint 2023 elején várható a megújult középső vonalszakasz átadása. Most ez is veszélybe kerül, amennyiben a kormány nem adja hozzájárulását a többletforrások folyósításához.
Ebben az esetben új közbeszerzést kellene kiírni, ami nagy eséllyel még nagyobb költségeket róna a megrendelőre. A helyzet azt eredményezhetné, hogy a fővárosi Fidesz — a Lánchíd felújításához hasonlóan — a városvezetést okolná a költségek megdrágulásáért.
(Népszava/Nyugati Fény)