A lengyel médiumok úgy érzik, a kormány zsarolja őket.
Orbán Viktor a 2010-es hatalomra kerülésekor eldöntötte, hogy átrendezi a médiaháború frontvonalait, és „visszafoglalja” a nyilvánosság tereit a „balliberálisoktól”.
A Fidesz-KDNP első manővere a sokat kritizált médiatörvény volt: a közmédiát egyoldalú pártcsatornává, az MTI-t kézi vezérlésű monopóliummá tette, a nagy lapoktól egészen a blogokig megpróbálták becserkészni a kritikus sajtót.
Sajnos úgy tűnik, hogy az utolsó kormánykritikus adó, a Klubrádió harca is a végéhez ért.
A fideszes politikusoknak lehetőségük nyílt, hogy elmeneküljenek a számukra kényes kérdések elől, figyelmen kívül hagyják a kritikus lapok munkatársait, esetleg be sem engedik őket a sajtótájékoztatókra.
Az utóbbi időben felélénkült a lengyel-magyar diplomácia, így talán nem is meglepő, hogy Mateusz Morawiecki miniszterelnök a magyarországihoz hasonló módon szeretné korlátozni a médiaszabadságot.
A mai napon számos lengyel médium felfüggesztette a működését a reklámtörvény miatt, amiről jelenleg is tárgyal a parlament. Hírek helyett a következő üzenet fogadja a látogatókat:
ITT KELLENE LENNIE AZ ÖN KEDVENC WEBOLDALÁNAK.
Állításuk szerint az, amit a kormány csinál, nem több, mint egyszerű zsarolás. A kezdeményezéshez 43 médium csatlakozott.
A törvénytervezet szerint a médiumok méretétől függően a reklámok adója 2-15% között mozogna. Az intézkedéseket a kormány azzal indokolja, hogy a járvány miatt visszaestek a bevételeik, ezen felül pedig a befolyó összegek egy része a Nemzeti Egészségügyi Alaphoz kerülne.
Nem reagáltak azokra a kritikákra, amik szerint a törvény ellehetetleníteni a lengyel médiumok működését.