A fővárosnak pofaalapállás.
Magyarországnak körülbelül 11 ezer milliárd forintnyi EU-s támogatás jár a januárban kezdődött költségvetési ciklusban, a kormányzati terv szerint azonban ebből mindössze 5 milliárd forint elköltésébe szólhat majd bele a főváros — derítette ki a 444.hu.
Ebben az összegben még nincs benne az EU-s mentőcsomagból járó 6000-7400 milliárd forint körüli támogatás, amelyet az EU a járvány hatásainak enyhítésére folyósít, ebből azonban nem kötelező a fővárosra költeni.
A csomag felhasználásról szóló kormányzati terveket áprilisig kell a leadni az Európai Bizottságnak — ezeket szerezte meg a lap.
A 11 ezer milliárdos keretből muszáj költeni a fővárosra is, bár annak
legnagyobb részét a szegényebb régiók kapják.
Budapesten az egy főre jutó GDP meghaladja az uniós átlagot, így a főváros csak korlátozottan részesül a támogatásokból, van azonban a támogatásoknak egy olyan programja, amelynek forrásait a nagyvárosok fejlesztésére kell költeni (ennek alapja az EFRA), ebből Budapestnek is jut.
A terveket a Miniszterelnökség már kiküldte az önkormányzatoknak, ennek egy példánya jutott el a 444-hez.
Ebben az áll, hogy a budapesti EFRA források 80 százaléka kiemelt projektek formájában valósul meg, 20 százaléka pedig
„a budapesti önkormányzatokkal egyeztetett tartalommal, pályázatos konstrukcióban”
kerül felhasználásra.
Ez egyszerűsítve annyit jelent, hogy a Budapestre szánt források mindössze 20 százalékának felhasználásába szólhat bele a főváros.
A következő hét évre ez mindössze 5 milliárd forintot jelent.
Budapestre vonatkozóan a kiemelt projektek, amelyekre az EFRA-források 80 százalékát fordítják, az alábbiak:
- HÉV-felújítás,
- földalatti-felújítás,
- Ráckevei- (Soroksári-)Duna-revitalizáció,
- csepeli közparkok fejlesztése a Déli Városkapu Program keretében,
- Népliget átfogó megújítása.
A felsoroltak közül csupán a földalatti tartozik a főváros hatáskörébe.
A többi beruházás a Déli Városkapu Program nevű nagy építkezést támogatja, ami kormányzati projekt. A G7 a múlt héten írta meg, hogy a kormány a közlekedési fejlesztéseknél sem gondolt a fővárosra: a pénz legnagyobb része agglomerációs vasútvonalakra és a HÉV-re megy el.
A lap információi szerint több, már előkészített budapesti beruházást is leállított a kormány, amire állítólag a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda adott utasítást.
(444.hu nyomán)