Van olyan kar, ahol sérült gyermekek életét veszélyeztethetik a jelenléti oktatással.
A járványhelyzetben hozott intézkedések ellenére a Semmelweis Egyetem számos karán kötelezően meg kell jelenni a gyakorlati oktatáson – írja a telex.hu. Sok esetben ugyanis nincs lehetőség arra, hogy a gyakorlati oktatást átvezessék az online térbe.
A kormányzati döntések értelmében november 11-től, azaz szerdától a magyar egyetemeken a jelenléti oktatásról kötelezően át kellett térni az online rendszerre. A rendeletben foglaltak azonban lehetőséget nyújtanak a felsőoktatási intézmények vezetőinek arra, hogy indokolt esetben kérelmezhessék az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál a jelenléti oktatás fenntartását.
Így tett Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora is, aki úgy döntött, hogy a gyakorlati órákon továbbra is elvárják a személyes jelenlétet.
A Telexnek nyilatkozó hallgatók szerint viszont a hibrid oktatás jelentős kihívás elé állítja őket, hiszen gyakran
mindössze negyed órájuk van arra,
hogy az otthonról online követett elméleti órákról átérjenek a gyakorlóhelyre.
„Innentől fogva 15 perccel a gyakorlat vége után vagy kezdete előtt internet-közelben kéne lennie a hallgatónak, ha részt akar rajta venni” – nyilatkozta egy egyetemista.
„Számítanunk kell-e arra, hogy ha egy gyakorlat este 7-ig tart és nem érünk haza 8 óráig, akkor emiatt megbüntetnek. Esetleg az egyetem felelősséget vállal-e azért,
ha ezen körülmények között valaki megfertőződik a vírussal„
– adott hangot aggodalmának egy másik hallgató.
A semmelweises kollégiumok ugyan nyitva maradhattak, vannak olyan hallgatók is, akiknek eddig csak közoktatási intézményekben jutott hely. A középiskolai kollégiumok azonban bezártak, így van olyan hallgató, akinek
több száz kilométert kell ingáznia ahhoz, hogy beérjen a gyakorlati órájára.
Különösen aggasztó, hogy a Semmelweis Egyetem Pető András Karán – ahol a konduktorképzésben résztvevők idegrendszeri sérült gyermekek nevelésével és fejlesztésével foglalkoznak – szintén kötelező a személyes jelenlét a gyakorlati oktatáson. A sérült, terápiára szoruló gyermekek immunrendszere azonban többnyire gyengébb egészséges társaikénál, így
egy esetleges fertőzés akár az életükbe is kerülhet.
A Nyugati Fény információi szerint a Pető-kar hallgatói közül nem tesztelik kötelezően azokat, akik köznevelési intézményekben vesznek részt gyakorlaton. A teszt viszont fontos lenne annak érdekében, hogy az intézményben ne terjedhessen el a koronavírus.
A központi idegrendszeri sérült gyermekeknél gyakori tünet a rágási, illetve nyelési nehézség, amelynek következtében nyálzás léphet fel. Emiatt a hallgatók gyakran érintkeznek olyan különböző testnedvekkel, amelyek a koronavírus-fertőzés terjedésének is melegágyat jelentenek.
(Telex/Nyugati Fény)
(Kiemelt fotó: Gyakorlati órán vesznek részt a hallgatók a IX. kerületi Hőgyes Endre utcai Semmelweis Egyetem (SE) Gyógyszerészeti Intézet tangyógyszertárában 2019. november 6-án./Fotó: MTI/Mohai Balázs)