Gigantikus korrupció sejlik fel a háttérben.
A BKV menedzsmentje elszólta magát az igazgatótanács rendkívüli ülésén és lényegében beismerték, hogy az oroszok
nem felújították a hármas metró szerelvényeit,
hanem a kilencvenes évek óta rajtuk maradt „új” szerelvényeket sóztak ránk.
A beismerés egy véletlen elszólásként hangzott el az Igazgató Tanács (IT) rendkívüli ülésén, amelyet eredetileg a DK két delegáltjának kezdeményezésére a metrókocsik extrém rozsdásodása miatt hívták össze.
A BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik.
Az új városvezetés által kinevezett igazgatótanácsi tagok kétkedését végül azzal hárították, hogy az orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott: azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak, az IT megnyugodhat, azok nem fognak rozsdásodni.
Az egyik tanácstag kérdésére, miszerint ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az „elektromos csatlás”, vagyis gyakorlatilag minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből? Mitől felújítottak és nem újak?
A kérdés jelentősége jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is nagy: ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.
Amikor mindezek után a rendkívüli igazgatósági ülésen az IT-tagok azt kérdezték, hogy akkor mégis mi felújított a szerelvényeken, ha mindent újra cseréltek, a BKV menedzsmentje először azt válaszolta:
a járműveken található AVR vontirányítási rendszer régi.
A lap szerint a vonatirányítás rendszer fedélzeti egységeit ki se vitték, Budapesten szerelték le a kiszállítás előtt, majd fel a visszaérkezés után a kocsikra.
Második nekifutásra a BKV illetékesei a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként.
Erre az egyik IT-tag felhívta a figyelmet, hogy a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.
Mindezzel a BKV menedzsmentje gyakorlatilag elismerte azt, amit a metrókocsik visszaérkezése után az azóta bezáratott Népszabadság már 2016-ban megírt: a Metrowagonmash nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem zömében újakat szállított.
A BKV mostani közlése értelmében a Budapesten futó 37 orosz metrószerelvény 222 kocsija közül csak az első három – prototípusként visszaszállított – szerelvény 18 kocsija számít felújítottnak, a többi új jármű.
(via Népszava)