Állítsuk meg Brüsszelt, ki akarja nyírni a MÁV-ot!
Az Európai Parlament képviselői strasbourgi plenáris ülésükön támogatták azt a módosító javaslatot, ami a vonatok késése esetén növeli az utasoknak járó kártérítés összegét, a fogyatékkal élő utasoknak hathatósabb segítséget ír elő, a bicikliseknek pedig a vasút könnyebb használhatóságát biztosítja.
A javaslat szerint a vasúton
az egy óránál hosszabb késések esetén az utasoknak járó kártérítés összege a jegy árának negyedéről a felére emelkedne.
Ha a vonat másfél órát késik, akkor a jegy 75 százaléka, 2 órás késésen túl pedig a TELJES jegyár járna kártérítésként.
Miután a MÁV gyakorlatilag képtelen menetrend szerint közlekedtetni a vonatait, félő, hogy ez a rendelkezés csődbe sodorhatja az állami vasúttársaságot.
A képviselők ráadásul elvetették azt a kiskaput, aminek az értelmében az utasok „rendkívüli körülmények” fennállásakor nem kaptak volna kártérítést. Ilyen „rendkívüli körülmény” idehaza rendszerint a napsütés, a hó, az eső, a szél és a túl sok utas.
Az állásfoglalás szerint
a csökkent mozgásképességű embereknek a nagyobb állomásokon ingyenesen és előzetes kérés nélkül segítségnek kell rendelkezésére kell állnia.
Ez sem tűnik egyszerűen kivitelezhető feladatnak, ismerve a MÁV képességeit.
Tisztázták azt is, hogy a kerekes székben vagy egyéb mozgássegítő eszközben a vasúti társaságok és állomásüzemeltető által okozott kár teljes körű megtérítése a társaságok és az üzemeltető felelőssége.
A szöveg szerint az utasoknak
jogukban áll felvinni a biciklijüket a vonatra, beleértve a nagysebességű, távolsági, a határokat átlépő és a helyi járatokat is.
Az új és felújított vonatokban mindenképpen lennie kell jól láthatóan kijelölt helynek összeszerelve szállított kerékpároknak is.
A képviselők támogatták a szabályok alóli ideiglenes felmentések előrehozott kivezetését is.
Korábban több tagállam, köztük Magyarország is kapott felmentést, hogy a 2009-es utasjogokat egy ideig csak részben alkalmazhassa a hazai vasúton. A felmentéseknek a javaslat szerint legkésőbb egy évvel a megváltoztatott szabályok életbe lépése után meg kell szűnniük.
A javasolt változtatások minden EU-tagállamra és mindenféle vasúti szolgáltatásra (privát és közösségi, nemzetközi és belföldi egyaránt) érvényesek lesznek, és azokat az elővárosi vasutak esetében is alkalmaznák – közölte az Európai Parlament.