Megszólalt a Mol, miután kiderült: a természetet károsította a Gárdony területén történt olajszivárgás.
A Mol megkezdte az izolációs fal építését,
amely hosszú távon megakadályozza a szennyezés továbbterjedését Gárdony zártkerti területén, ahol egy olajvezeték repedése talajszennyezést okozott – tájékoztatta a vállalat szerdán az MTI-t.
Komoly környezetkárosítást okozott Gárdony városában a Mol
A fal építése mintegy félmilliárd forintba kerül,
a teljes kármentesítésre fordított összeg pedig a milliárdos nagyságrendet is meghaladhatja
– közölték.
A Mol tavaly októberben észlelt repedést a Százhalombattát Péccsel összekötő vezetékén Gárdony zártkerti részén. Az izolációs fal építése során a szakemberek 1,3 méter átmérőjű, körülbelül 27 méter mély, egymással átfedésben lévő furatokat készítenek.
A furatban a fellazított talajt vízzel kevert cementtel, bentonit zaggyal töltik ki. Ez az anyag vízzáró réteget alkot, gátolva a szennyezés esetleges továbbterjedését – ismertették. A falra azért van szükség, mert a talajba jutott üzemanyag egy 15–17 méter mélyen fekvő agyagos rétegen terül szét, amelynek enyhe lejtése miatt
a szennyezés lassú, de folyamatos mozgása a jövőben nem kizárható.
Megpróbálják elszigetelni a talajba jutott olajat
A legmegbízhatóbb megoldás egy folyadékzáró izolációs fal. Az az üzemanyag és a felszín alatti víz áramlási irányát egyaránt figyelembe veszi
– írta a közleményben Tamás Csaba, a kivitelezést végző Békés Drén cégvezetője.
„A szennyezés egy 30–40 méter sugarú kört érint és nem terjedt tovább”
– fogalmaztak.
Az atlatszo.hu januárban arról írt, hogy a Mol tavaly októberben „megközelítőleg 10 köbméter szénhidrogén-elfolyásról” tett bejelentést. Később már 300 köbméternyi hiányról számoltak be, de az oknyomozó portál közadatigénylése szerint azonban
már 487 köbméternyi hiányról van szó.
A Velencei-tó vízgyűjtőjének védelme a cél
A közlemény idézi Kozma Szabolcsot, a Mol Magyarország logisztikai vezetőjét. Kozma szerint az izolációs fallal megakadályozható, hogy a szennyezés átterjedjen a város más területeire vagy a Velencei-tó vízgyűjtőjére.
A fal kiépítése körülbelül egy hónapig tart. Az előkészítő munkálatokkal és a helyreállítással együtt pedig összesen mintegy 2,5 hónapot vesz igénybe. A résfal kialakítását követően a Mol teljes körű helyreállítást és kártalanítást végez.
Eddig mintegy 1614 tonna szennyezett földet szállítottak el,
majd megkezdődött a szennyezés felmérése. Ennek során kutatófúrásokat mélyítettek és ezeket a lefúrt kutakat úgy alakították ki, hogy amennyiben abban találnak gázolaj-, illetve benzinszennyeződést, azt ki tudják onnan termelni.
Jelenleg 30, üzemanyag eltávolítására szolgáló kút üzemel a területen. Kezdetben naponta 500–600, majd az automatizált, telepített szivattyúkkal működő rendszer üzembe állítását követően már napi 700–1300 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból.
Eddig összesen közel 100 köbméter üzemanyagot sikerült kitermelni.
A felszín alatti közeg szennyezettségének nyomonkövetésére további monitoringkutakat alakítottak ki. Jelenleg mintegy 35–40 figyelőkút található a területen. A Mol rendszeresen egyeztet az illetékes hatóságokkal, az önkormányzattal és tájékoztatja a lakosságot is – írták.
Kapcsolódó: