A Déli pályaudvart vinnék a legtöbben.
Megírtuk, hogy a MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az állomásépületeket a felújításért cserébe 99 évig üzemeltetnék.
Olyan ingatlanmutyira készülnek, amilyen még nem volt
Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain.
„Lázár János utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását egy 7, azaz hétoldalas pályázati kiírással”
– írta decemberben a közösségi oldalán Vitézy Dávid fővárosi képviselő.
A MÁV programjára január 31-ig lehetett pályázni.
A Déli pályaudvart vinnék a legtöbben
A szabadeuropa.hu információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett. A fővárosban található Déli pályaudvarra azonban már sokkal nagyobb volt az érdeklődés:
a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. adott be pályázatot.
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A céget 2021 októberében alapították, a tavalyi évet 493 millió forintos árbevétellel és 80 millió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba.
A Nyugati pályaudvarra az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot.
A Nyugatiban a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott.
Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy
magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket.
Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület.
Debrecen a törököknek tetszett meg
A debreceni főpályaudvarra a török hátterű Synergy Construction Hungary Kft. adott be ajánlatot.
A cég fővállalkozóként építi a debreceni BMW-gyárat.
A Synergynek 2023-ban 135,5 milliárd forintos árbevétele volt, adózott eredménye 17,6 milliárd forintra rúgott. Három török magánszemély a tulajdonosa: Savaş Günata és Hüseyin Karal a társaság 42,5–42,5, míg Güney Umut 15 százalékát birtokolja
A Kelenföldi pályaudvar esetében a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.
A Matolcsy-körnek négy pályaudvar is kéne
A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott.
A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik,
mivel a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért.
A vállalkozás felfutása legnagyobbrészt az MNB, illetve a jegybankhoz közeli cégek, alapítványok megbízásainak volt köszönhető.
„Ebből a körből érkezett az a két, méreteiben igazán grandiózus üzlet is, amely az építőipar nagypályásai közé emelte a Raw Developmentet”
– írta korábban a 24.hu.
A Raw Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja.
Garancsi István is bejelentkezett
A Déli pályaudvarra jelentkező Market Asset Management Zrt. kis játékos a többiekhez képest. A jelenleg tizenkilenc főt foglalkoztató céget 2019-ben (vagyis már jóval Orbán Viktor és Simicska Lajos 2015-ös szakítása után) alapították a
Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. leányvállalataként.
A Nyugati pályaudvarra jelentkező, leginkább a Westend építéséről és üzemeltetéséről híres Gránit Pólus-csoport az alapító tulajdonos, Demján Sándor 2018-as halála óta változatlan tulajdonosi körrel és menedzsmenttel megy tovább. A teljes körű tulajdonos hivatalosan a Quintana Investments Limited.
A Wing Csoport is a NER alatt kezdett szárnyalni, bár 1993 óta jelen van a piacon.
Szintén a Déli pályaudvart szemelte ki magának. A cég tulajdona volt tizenkét évig a Market is, de 2014-ben eladták Garancsi Istvánnak. A többek között Karvalits Ferenc volt MNB-alelnök által vezetett, 2009-ben alapított Wing az elmúlt években komoly nyereséget termelt.
2023-at 12,5 milliárdos bevétel mellett 5,6 milliárd forint profittal zárták.
Kapcsolódó:
DK: A fővárosnak át kell vennie a négy főpályaudvar fenntartását