Ha a nép úgy dönt, távozik.
Kész lemondani elnöki posztjáról Aleksandar Vučić, ha a szavazópolgárok több mint fele ezt akarná egy parlament által kiírt ügydöntő népszavazáson.
Az újvidéki vasútállomáson történt szörnyű baleset után sokan követelik a kormány és Aleksandar Vučić lemondását. Az elnök szerint ennek a folyamatnak megvan a maga törvényes útja.
Az elnök a belgrádi Happy Televízióban úgy fogalmazott,
„Ha a nép azt akarja, akkor távozni fog,
az ellenzéknek ezenkívül csak az a lehetősége van, hogy megölesse őt, más módon nem fog eltűnni a politikából”.
Mi történt Újvidéken?
Pénteken az újvidéki vasútállomáson, a Budapest-Belgrád vasútvonalnál leszakadt az épület egy tetőszerkezete. A balesetben tizennégyen meghalta (köztük két gyermek), hárman pedig súlyosan megsérültek. Egy férfinak mindkét lábfejét, egy nőnek mindkét lábát, egy másiknak pedig egy karját amputálni kellett.
Az ügyben nyomozás indult.
Sajtóhírek szerint már minisztereket, államtitkárokat és vállalatvezetőket is kihallgattak.
A közlekedési államtitkár távozik
Az eset után Goran Vesić szerb közlekedési miniszter benyújtotta lemondását. Hivatalosan csak kedden mond le.
A 1964-es vasútállomás épületét az elmúlt években több alkalommal is felújították. A munka még 2024-ben is folyt. Az építésügyi miniszter júliusban jelentette be, hogy befejezték a felújítást, az egész épület használhatóvá vált.
Aleksandar Vučić hétfő este elmondta, hogy alaposan átvizsgálta az építkezéssel kapcsolatos dokumentumokat, és a bíróság nehéz helyzetben lesz, hogy megítélje, kik a felelősök. Véleménye szerint a tragédiáért azok is felelősek, akik nem gondoltak arra, hogy a teljes épületet fel kellene újítani.
Az elnök azt is említette, hogy az épület rekonstrukcióját a szerb CIP nevű építőipari vállalat tervezte, a munkálatokat pedig egy francia és egy magyar cég felügyelte. A kivitelezést a kínai CRIC CCCC konzorcium végezte.
Keresik a felelős(öke)t
A helyi sajtó szerint az újvidéki felújításnál statikus szakember nem volt jelen, ami további kérdéseket vet fel. Egy szerb mérnök azt állítja, a felújítás során elhibázott módszereket alkalmaztak:
a tetőszerkezet nem volt megfelelően megerősítve.
A Szabad Magyar Szó a szerbiai Forbes alapján azt is megírta, egy magyar hátterű cég – Project Bureau Utiber – felügyelte az újvidéki állomásnak a rekonstrukcióját. Ennek az Utiber Közúti Beruházó Kft. leányvállalata, amely Mészáros Lőrinc építőipari érdekeltségeinek is szokott alvállalkozóként segédkezni.
Kapcsolódó cikkünk:
BRÉKING: Könnyekkel küszködve mondott le a közlekedési miniszter az újvidéki vasúttragédia miatt
(444.hu nyomán)