Megint a szakmára erőltet valamit az Orbán-kormány egy „salátatörvényben”: az igazgatók felelnek majd mindenért.
A Civil Közoktatási Platform (CKP) közleményt adott ki, mert szeretné az oktatásirányítás legutóbbi jogszabálytervezetét a szélesebb közönség, az érintett szülők és szakemberek számára érthetővé tenni.
Az Orbán-kormány terve szerint az igazgatók lesznek felelősek mindenért
Az új szabály a tervek szerint az igazgatókat teszi felelőssé azért, hogy a pedagógusok a nevelő-oktató munka során az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek
megfelelő tankönyvet és tansegédletet használjanak.
Emellett a pedagógusok kötelességeként jelöli meg, hogy az a nevelő–oktató munka során az ismeretek átadását az Alaptörvényben, valamint a Nemzeti Alaptantervben szereplő érvényes értékeknek megfelelő tankönyvek és tansegédletek használatával közvetítsék – hívták fel a figyelmet.
A szakmai szervezet szerint ennek a lépésnek
„az égvilágon semmi értelme sincs – csupán aljas, burkolt megfélemlítés a célja”
– nyomatékosították.
A szervezet a tervezetet értelmezve megállapította, az az igazgatóknak feladatul írja elő, hogy inspekciózzanak, hatóságként lépjenek fel, de ennek indoka valójában teljes zűrzavar.
Kapcsolódó: Megszólalt az államtitkár az iskolai telefonhasználatról, de akad itt több méretes bökkenő (+videó)
Az Alaptörvénynek kell megfelelni, minden más mellékes az oktatási kormányzat számára
A jogszabálytervezet szerint az a cél, hogy a pedagógusok csak az értékeknek megfelelő tankönyvet használjanak. Ennek ellenére nincs más tankönyv, csak amit az állami előírások alapján annak minősítenek, és amelynek definíció szerint meg kell felelnie az Alaptörvénybe foglaltaknak és a Nemzeti Alaptantervnek (NAT). Tankönyvként iskolába más nem is kerülhet be már most sem.
A tansegédlet kifejezés, mint jól meghatározott szakmai fogalom –
„NEM LÉTEZIK”
– írták.
A szervezet jogosan kifogásolja, hogy a köznevelési törvény sehol sem említi, mire vonatkozhat az előírás.
„Fejlesztő játékok? Térképek? Verseskötetek? Régi matematika tankönyv taneszközként való használata? Csupa olyan matematikai vagy kémiai példával, melyek sértik a – mit is? Az Alaptörvényt és a NAT-ot”
– jelezték csípős megjegyzésükkel.
Az előírás az Alaptörvény és a NAT értékeinek való megfelelést írja elő. A problémák száma itt csak növeszik: Sem a NAT-ban, sem az Alaptörvényben nincs „Értékek” fejezet.
Levezették, hogy az igazgatók nem rendelkeznek az Alaptörvény értelmezéséhez szükséges jogosítványokkal, azt csak az alkotmánybírók tehetik meg. Az Alaptörvénynek való megfelelőség követelménye pedig véleményük szerint külön jogszabályi paragrafus nélkül is fennáll.
Szerintük értelmezhetetlen a jogszabály
Azt írták, hogy a szabályozás
„szokás szerint többféleképpen értelmezhető (vagy éppen sehogy), nem jogászi precizitással került megfogalmazásra. Talán ez esetben nem véletlenül. A jogilag értelmezhetetlen módosítás alkalmas a félelemkeltésre, a pedagógusok és igazgató közérzetének további rontására.”
És ha látszólag nem is tartalmaz az eddiginél nagyobb szigorítást, megvan az esélye annak, hogy az igazgatók a biztonság kedvéért
nem fogják megengedni
semmilyen, a tanár által hasznosnak tartott, a gyerekek tanulását segítő eszköz használatát. Erre már most is, hogy a szöveg csak tervezet,
„volt több példa a gyakorlatban, amiről kollégáink beszámoltak”
– írták.
„Az igazgatók többsége remélhetőleg nem áll be a cenzorszerepbe, annál kevésbé, mert meg akarja tartani tanárait – és a tanulóit. Mert a szülők nagyon is tisztában vannak azzal, hogy a gyermekeik boldogulása csak és kizárólag az elkötelezett pedagógusokon és iskolákon múlik – az kormányzat által megszállt és tönkretett iskolarendszer ELLENÉRE”
– jelentették ki.
A szervezet közleménye végén segítséget kért abban, hogy minél több szülő és szakember értse meg ezt a újabb helyzetet, és legyen képes megvédeni a gyermekeket – a kormánytól.
A CKP véleményét >>ITT<< olvashatjátok.