A NAV folyamatosan küldi az adószámla-értesítőket.
A magánszemély és az egyéni vállalkozó ügyfeleinek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) júniustól folyamatosan küldi az adószámla-értesítőket. Azok alapján több mint 800 ezren tartoznak és mintegy 770 ezer magánszemélynek van túlfizetése – közölte a NAV kedden az MTI-vel.
Kiemelték, hogy érdemes mielőbb rendezni a tartozást, illetve intézkedni akkor is, ha az adószámlán túlfizetés van. A tartozás ugyanis folyamatosan nő, a rendezetlen összeghez késedelmi pótlék is járul,
a túlfizetést pedig az elévülés után már nem lehet visszaigényelni.
A közlemény szerint akik elektronikusan tartják a kapcsolatot a NAV-val, azok tárhelyükön, akik papíralapon, azok a postaládájukban kereshetik az adószámla egyenlegéről szóló dokumentumot. Mindenki a küldemény elején találja, hogy kell-e fizetnie, igényelhet-e vissza, illetve 2023-ra keletkezett-e pótléka.
Hozzátették, hogy az aktuális egyenleg a NAV Ügyfélportálján, illetve a NAV-Mobil applikációban is megtekinthető az év bármely napján.
Egyúttal jelezték, adószámla-értesítőt csak az kap, akinek 5 ezer forintnál több tartozása vagy 1 ezer forintnál több túlfizetése van. Akik fizetési kötelezettségüket tavaly nem vagy csak késve teljesítették és emiatt 5 ezer forintot elérő késedelmi pótlékuk is keletkezett, azok a pótlékról is kapnak tájékoztatást.
Mi a teendő?
A tartozás és túlfizetés a legegyszerűbben és banki költség nélkül az Ügyfélportálon rendezhető. A tartozás megfizetéséhez – bejelentkezés után – az adószámla csempén a bővebb információra kattintva kell lekérdezni az egyenleget és a hátralék rendezése gombbal már indítható is a fizetés.
Az összeg emellett rendezhető még banki átutalással
– a közlemény rovatban fel kell tüntetni az adóazonosító jelet vagy az adószámot –
vagy akár a NAV ügyfélszolgálatain bankkártyával.
Ugyanitt kérhető a túlfizetés kiutalása vagy átvezetése is az „Átvezetési és kiutalási kérelem” elnevezésű űrlapon, amely az adószámla lekérdezése után, a túlfizetés rendezése gombbal, külön segédprogram telepítése nélkül, akár mobiltelefonról is elérhető.
Akinek segítségre van szüksége az adószámlája értelmezéséhez,
általános kérdésekkel hívhatja a NAV Infóvonalát a 1819-es telefonszámon.
Konkrét ügyek intézéséhez ügyfél-azonosító szám – PIN-kód – vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges. Ügyfél-azonosító szám legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban igényelhető a TEL-nyomtatványon, ennek menetéről szintén elérhető a NAV honlapján egy részletes útmutató – olvasható a NAV közleményében.
(Kiemelt képünk illusztráció)