A MÁV leányvállalata Mészáros és Rogán cégeit pénzeli, nem is kicsit.
Vannak az „egyenlőknél egyenlőbbek”
Bár a MÁV FKG Kft. kizárólagos tulajdonosa az állam, továbbá közfeladatot ellátó szervnek minősül, amely közpénzekkel gazdálkodik, azonban kiderült: mindennek ellenére
a cégnek nem kötelező közbeszerzési eljárást lefolytatnia.
Mint ismert, a MÁV FKG Felépítmény-karbantartó és Gépjavító Kft. hazánk legnagyobb vasútépítő és karbantartó vállalata, amely 100 százalékban az állami kézben lévő MÁV Zrt. tulajdona. A MÁV FKG Kft. a MÁV leányvállalataként mintegy 7000 kilométeres vágányhálózat karbantartási és felújítási munkálataiért felel(ne).
Mivel a leamortizált, lassú szerelvények miatt jelentősen megnövekedtek a menetidők, úgy a felújításra valóban nagy szükség is lenne. Az Átlátszó arról írt, hogy mivel a cégnek – hiába közfeladatot lát el és gazdálkodik közpénzzel –
nem kötelező közbeszerzést kiírnia,
még akkor sem, amennyiben egy adott beszerzés becsült értéke meghaladja a közbeszerzési értékhatárokat.
Súlyos közpénzek kerülnek a Fidesz-közeli milliárdosokhoz
Jelezték, a beszerzések döntő többségét a nyilvánosság kizárásával folytatják le, ezért sem tűnhetett fel szinte senkinek, hogyan csordogál a MÁV leányvállalatán keresztül a közpénz a kormányközeli üzleti körökhöz.
Mindez pedig azért lényeges, mert így azokat a cégeket bízzák meg, amiket csak akarnak, így pedig elő is bukkantak a Fidesz-közeli érdekcsoportok. Mint írták, szerették volna megtudni, hogy jelenleg milyen beszerzések folynak a MÁV Felépítmény-karbantartó és Gépjavító Kft.-nél, de ez a menüpont – miután a céget megkeresték – elérhetetlenné vált.
Mészáros Lőrinc megütötte a főnyereményt, de Rogán sem maradt ki a jóból a MÁV pénzosztásakor
Azonban a vállalat 2019 és 2024 között megkötött szerződései még elérhetők, így annyi legalább kiderült, hogy eddig kikkel és milyen munkákra kötöttek szerződéseket:
az egyik állandó befutó a V-Híd Zrt. és annak leányvállalatai.
A G7 még májusban számolt be róla, hogy a magyar építőiparban még soha nem halmoztak fel olyan mértékű nyereséget, mint amekkorát tavaly a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. „produkált”. Megjegyezték, Orbán Viktor felcsúti üzletember haverja a mintegy
51 milliárd forintnyi profitot ki is kapta a cégből.
Az információk szerint a MÁV FKG-től az a V-Híd és leányvállalatai az évek során több mint 10 milliárd forint értékben kaptak megbízást.
Ki kapott még ajándékba közpénzesőt?
A megbízók között találták meg:
- a Zele-Bau Kft.-t, amelynek tulajdonosától már Varga Mihály pénzügyminiszter is bérelt medencés luxusingatlant,
- a Tatárka Kft., amellyel fuvarozásra kötöttek keretszerződést. A vállalat többségi tulajdonosa Tatárka József, aki Mád polgármestere volt 2010-től egészen 2024-ig. A Tokaj közelében található településen nemcsak a volt megyei kormányhivatalt vezető kormánymegbízott, Demeter Ervin borászkodott, de Lázár János családja is vásárolt szőlőt még 2013-ban.
- A szerződő partnerek között megtalálták még a kormánykedvenc takarítócéget, a B+N Referenciát,
- a Rogán Antal vezette Nemzeti Kommunikációs Hivatal segítségével befutott p2m Consulting Kft.,
- továbbá Mészáros Lőrinc testvérének cégei, a Pegazus Trade és a Herceghalom Interat is.