Kezd betelni a pohár Lázár János menetrend ellen elkövetett tettei után, amelyek levét az utasok isszák meg.
Mire készül Lázár János?
Hosszú évek után idén először maradt el a társadalmi egyeztetés a jövő évi vasúti menetrendről. Ennek ellenére azonban már az elmúlt napokban kiszivárogtak a decemberben hatályba lépő menetrendtervezetek.
Több vasútvonalon jelentősen nő az InterCity-vonatok menetideje, ráadásul ennek következtében másfél évtizede bevált menetrendeket, vasúti csatlakozásokat verne szét a decembertől bevezetendő változásokkal Lázár János szaktárcája – közölte a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet a jövő évi menetrend tervezete kapcsán.
A civil szervezet témában írt bejegyzését változtatás nélkül idézzük alább:
„Ismét nőnek a vasúti menetidők decembertől, a szegedi, debreceni, békéscsabai InterCityk is lassabbak lehetnek a menetrend-tervezet szerint
Miközben az elmúlt években egyesületünk nyomására általánossá vált a jövő évi menetrend társadalmi konzultációra bocsátása nyaranta, idén ez elmaradt.
Azonban amint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. honlapján közzétett üzemi menetrend-tervezetek mutatják, nem ok nélkül titkolja a részleteket a Lázár-minisztérium: decembertől várhatóan számos vasútvonalon jelentősen nőni fog a személyszállító vonatok menetideje. Lázár János minisztersége alatt tehát már másodjára lassulhatnak jelentősen a távolsági vonatok, másfél évtizede állandó menetrendi struktúrákat, csatlakozási rendeket szétverve ezzel.
Bár a közzétett menetrendábrák hangsúlyozottan tervezetek, azoktól a végleges menetrend több ponton eltérhet majd, jól jelzik azonban, milyen menetrendi változások várhatóak országszerte a következő időszakban.
A főbb változások (a teljesség igénye nélkül) tételesen, vonalankénti bontásban:
🔴 A 14-es, Pápa-Csorna vasútvonalon 6 perccel nő a menetidő mindkét irányban. Változatlan indulási idők mellett későbbi érkezésre számítsanak az erre utazók.
🔴 A 35-ös, Kaposvár-Siófok vasútvonal eddig, hektikus menetrendje tovább romlik az eljutási idők tekintetében. A Kaposvárról induló kora délutáni diákvonat várhatóan 20, a délutáni ingázó 10 perccel indul korábban.
Előbbi 17, utóbbi 6 perccel hosszabb idő alatt jut el Siófokra, mint tavaly. Siófok felől is előrehozott indulásokra kell számítani, a diákvonat 13 perccel előbb közlekedik, a fél hatos pedig 10 perccel később. A reggeli ingázó szerelvény 11 perccel, a délutáni diák pedig 7 perccel később ér Kaposvárra, mint tavaly.
🔴 A Gemenc InterRégió Székesfehérvárról 4 perccel hamarabb indul.
Van, ahol komoly mértékben nő a menetrend Lázár János variálása után
🔴 94-es vasútvonal: Az ország egyik legsúlyosabb helyzetű térsége még messzebb kerül a legközelebbi nagyvárostól: Miskolc-Tornanádaska között újabb 17 perccel nő a menetidő.
🔴 TOKAJ, NYÍRSÉG IC (100): a Nyugati pályaudvartól Debrecenig 3 perccel nő a menetidő.
🔴 102-es vasútvonal: A Kál-Kápolna felé közlekedő vonatok ismét egyórás kiskörei tartózkodás nélkül közlekednek.
🔴 106-os vonal: Noha tavaly egész nyáron vágányzár volt Derecske és Sáránd között, Debrecen és Nagykereki között mégis 17 perccel nő a menetidő.
🔴 113-as vasútvonal: az ország legkeletibb térsége ezentúl még 7 perccel keletebbre lesz: ennyivel nő meg a menetidő Fehérgyarmat és Zajta között.
🔴 116-os vonal: Nyíregyháza és Vásárosnamény között 8 perccel nő a menetidő.
🔴 BÉKÉS IC (120): a csabai InterCityk menetideje 4 perccel nő.
🔴 A 121-es vasútvonalon Kétegyháza és Mezőhegyes között Mezőhegyes felé 8, ellenirányban mintegy negyed órával (!) növekszik a menetidő.
🔴 NAPFÉNY IC (140): A Szegedi InterCityk menetideje 7 perccel, 2 óra 33 percre nő.
Az Alföldön lesz a legdurvább a helyzet
🔴 Szeged-Békéscsaba (135) vasútvonal: Hódmezővásárhely-Orosháza között 32 percre nő a menetidő, ezáltal a mostani, óránkénti ütemes közlekedés
ellehetetlenül:
kétóránként marad közvetlen Szeged-Békéscsaba vonat.
🔴 Szentes környéki vonalak (130, 147): Kiskunfélegyháza és Szentes között hét perccel, 61 percre nő a menetidő, Félegyházán a Szentes felé induló vonatnak 20 perces átszállása lesz Budapest felől. Szétesnek a szentesi csatlakozások Szolnok irányából és irányába.
A fentieken túl bizonyosan kerülnek még olyan változtatások a jövő évi menetrendbe, amelyek komoly hatással lehetnek majd azokra, akik elvből vagy kényszerűségből, de kitartanak a fenntartható közösségi közlekedés mellett.
Ezúton is kérjük a szolgáltatást megrendelő Minisztériumot, hogy az előző évek gyakorlatának megfelelően folytasson társadalmi egyeztetést a menetrend átalakításáról, a jól ismert és gyakran hangoztatott üzemeltetési szempontokon túl ismerje meg bátran az utazóközönség elvárásait is.
(Közlekedő Tömeg/Facebook)