Nem titkolja tovább az Orbán-kormány: Akkora baj van, hogy már ezen is spórolnak a magyarok

Egyre több magyar kénytelen silány minőségű élelmiszereket venni.

Egyre olcsóbb élelmiszert vesznek a magyarok: az Európa-rekorder infláció miatt sokan már csak ezen tudnak spórolni – írta meg az agrarszerktor.hu.

Megváltoztak a „fogyasztói szokások”

Jelentős átrendeződés történt 2023-ban a fogyasztási szerkezetben Magyarországon. Előtérbe kerültek ugyanis

az olcsó, sok esetben alacsonyabb minőséget képviselő termékek

– mondta a portálnak Felkai Beáta, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára.

Az élelmiszer-kiskereskedelemben 2022 júniusában kezdődő keresletcsökkenés 2023 őszére megállt és év végétől növekedésnek indult Magyarországon. Ennek a hatása az élelmiszeriparban is jelentkezett, 2024 januárjában ugyanis már ott is nőtt a a belföldi értékesítés, valamint az export.

A fogyasztási szerkezetben azonban jelentős átrendeződés történt itthon 2023-ban – közölte a szakember. Lényegesen ugyan nem változott az érdeklődés a prémium márkák iránt,

a középső és alsó szegmens között azonban eltolódtak a hangsúlyok.

Előtérbe került az olcsó, sok esetben alacsonyabb minőséget képviselő termékek kereslete. A kedvezőbb árak miatt pedig a saját márkás termékek iránti igény is. Az „átlagos” márkatermékek számára kedvezőtlen folyamat nem tekinthető véglegesnek.

Felkai szerint ugyanis nem az ár, hanem az ár-érték arány a fontos a fogyasztók számára.

Hogyan vásárolnak most élelmiszert a magyarok?

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2023-as II. félévi reprezentatív kutatása megmutatta, hogy melyek a legfontosabb szempontok az élelmiszer-vásárlásnál. A fogyasztó számára a minőség, a biztonságosság, a jó ár-érték arány, valamint a megbízható eredet és gyártó/márka is kulcskérdés – mondta a helyettes államtitkár.

Hozzátette, hogy a TOP 5-be ugyan még nem fért bele, de egyre hangsúlyosabb érv a vásárlásnál az egészséges étrendbe illeszthetőség is. Ez nemcsak a fenntarthatósági trendek szempontjából jó hír, de a tudatos fogyasztó megjelenését is mutatja.

A kutatás alapján az eredet, azon belül pedig a magyar termékek preferenciája továbbra is jelentős. A megkérdezettek kétharmada számára fontos vagy nagyon fontos, hogy hazai terméket vásároljon.

Habár még mindig elmarad a fogyasztás itthon a korábbi évek értékeitől, szemmel láthatóan megindult a bővülése az utóbbi időben. Ez a tendencia pedig bizalomra ad okot – tette hozzá.

Egekben az árak

Beszámoltunk arról, hogy a magyarországi élelmiszerárak gyakorlatilag elérték az uniós átlagot, egészen pontosan annak 98 százalékán vannak – derült ki az Eurostat 2023-as adatai alapján.

Kiemelték, hogy egy éve még csak az uniós átlag 90 százalékán álltunk, így pedig egyértelművé vált az is, hogy

az Európa-rekorder magyar inflációnak rendkívül kártékony hatása volt a vásárlóerőre.

Az adatok szerint a magyar élelmiszerárak elérték a spanyol, illetve meghaladták a holland (!) árszintet, amelyek a francia és a német árakhoz képest is csak 9-10 százalékkal alacsonyabbak. A bérekről azonban ez nem mondható el.

Valódi Hírek