Vélemény Nemes Gábor DK-s szakpolitikustól.
Olvasva a híreket némileg meglepődve hallom, hogy Vitézy Dávid a napokban szakszervezeti vezetőkkel is leült tárgyalni. Hirtelen fontos lett számára az érdekképviselet, miközben BKK-s vezérigazgatóként ezt nem tartotta olyan fontosnak. Értem én, hogy főpolgármester-jelöltként most hirtelen ez is szempont lett, de talán az együttműködés erősítésére korábban is szükség lett volna.
Azon különösen meglepődtem, hogy a találkozó után arról beszélt:
„Főpolgármesteri programom részeként bejelentettem, hogy megválasztásom esetén haladéktalanul létrehozom a BKK-rendészetet”.
Vitézy a szervezetépítésben mindig is jeleskedett, hiszen a BKK létszámának felduzzasztásában is vezető szerepet vállalt, annak költségvonzataival együtt – „természetesen” mindezt a BKV pénzügyi támogatásából elvonva. Talán azonban most nem is ez a lényeg.
Inkább azt a merül fel, hogy
miért nem volt érdekelt az erőszakos cselekmények visszaszorításában a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatójaként.
Fontos a járművezető védelme is
Mostani kijelentéseiből úgy tűnik, hogy elsősorban az utasvédelemre gondol, na de kérem, ott van még a járművezető is. Az utas védelme mellett ugyanolyan fontos személy a járművezető, aki egyben az utasok biztonságos elszállításáért is felelős. Atrocitások pedig a 2010-es évek elején is voltak szép számmal, nem egy esetben igen súlyosak is. Szívesen megkérdezném Vitézyt, hogy mi történt egy-egy ilyen eset után.
Néhány példa: mi történt azután, hogy
- egy járművezetőt lelöktek az autóbuszról, ezzel súlyos sérülést okozva neki, amelynek következtében hónapokra kiesett a munkájából,
- egy járművezetőre, amikor kérte a jegyet az egyik utastól, fegyvert szegeztek,
- több járművezetőre a vezetőfülkében rátámadtak?
A kérdéseket azonban feltehetjük másképp is:
mit tett a BKK vezérigazgatója a járművezetők biztonságáért, amikor a jegyárusítást és annak ellenőrzését bevezette?
- Hol kellett tárolniuk a járművezetőknek a jegykészletet és az eladásból befolyó összeget?
- Miért egy övtáskában, vagy egyéb szatyorban kellett azt tárolni, jobb esetben az ülés alatt, ahonnan egy óvatlan pillanatban bárki ellophatta.
- Miért nem biztosították a jegyeladáshoz szükséges további biztonsági feltételeket?
- Amikor az éjszakai járatokon is bevezették ezt a rendszert, miért csak néhány hétig élt? Csak a bevezetés időszakában volt fontos, hogy a járművezetők védelmét biztosítsák, munkájukat segítség.
Kedves Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatójaként hol volt, amikor a fenti problémákkal találkozott?
Nem az a kérdés tehát, hogy szükség volt-e rá, illetve legyen-e BKK rendészet. A kérdés sokkal inkább az, hogy amikor valaki abban a pozícióban van, hogy érdemben tenni tud az utas és a járművezető biztonságáért, akkor ezt nem teszi meg. Sőt, tudatosan úgy vezet be egy rendszert, hogy annak következményeivel nem számol.
Másrészt bizonyítja azt, hogy felelős vezetőként nem együttműködő az érintett szereplőkkel, a munkavállalói képviselőkkel. Ezek után nagyon álságosnak tűnik, hogy hirtelen a főpolgármesteri kampányban együttműködést mutat és olyan ígéreteket fogalmaz meg, amelyekkel korábbi vezérigazgató székében töltött időszakáról állít ki negatív bizonyítványt.
Éppen ezért mielőtt egy kampányban bárkit is bírál,
talán a tükröt is érdemes lenne elővenni!
A szakszervezeteket pedig akkor kellene igazán partnernek tekinteni, amikor valaki pozícióban van. Például a Fővárosi Önkormányzat jelenlegi vezetése, amely létrehozta és folyamatosan működteti a Fővárosi Érdekegyeztető Tanácsot.
a Demokratikus Koalíció politikusa, a Közösségi Dolgozók Szakszervezete és a Városi Közlekedési Szakszervezetek volt elnöke, korábbi BKV-buszsofőr