Botrányos részlet szivárgott ki a magyarokat tömegével kirúgó gyár életéből: Orbánék felsejlettek a háttérben

A makói Continental nagyot kaszált.

2014 és 2019 között hat részletben összesen 1,262 milliárd forint támogatást kapott a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. a makói beruházásaihoz.

Ebből eddig csak 153 millió forintot fizetett vissza

– ez kamatostul 158 millió forintot jelent–, mert elállt a 2018-as támogatási szerződés kisebb, második üteméhez vállalt kötelezettségek teljesítésétől – tudta meg a 24.hu.

Hogy pontosan milyen kötelezettségektől, azt nem részletezték.

Tömeges elbocsájtások

Megírtuk, hogy a makói Continental gumigyárban tavaly tömeges leépítés kezdődött: kirúgtak 50 embert.

Az üzemben már a koronavírus-járvány óta nagy volt a dolgozói mozgás, sok ember hagyta el a céget 2020 óta. 2021-ben vissza is fizettek egy 1,7 milliárdos forintos állami támogatást, amit eredetileg létszámbővítésre kaptak, de végül nem vettek fel új embereket.

Az ügy akkora botrányt kavart, hogy már Lázár János is hátraarcot vett: bejegyzésben állt bele a multiba. Lázár a Continental gumigyárában történt tömeges elbocsátások után decemberben már a magyar munkavállalók érdekeit kezdte el félteni a közösségi oldalán.

Egy Facebook-posztban javasolta a kormánynak, hogy reagáljon a makói tömeges kirúgásokra. Az eddig az ázsiai vendégmunkások Magyarországra költöztetését támogató Lázár szokatlanul keményen kikelt a multinacionális vállalat ellen:

„Ne tűrjük tovább, hogy bizonyos multik palira veszik Magyarországot és a magyar munkavállalókat.

Az állami támogatást zsebre teszik, a maguk ígéreteit pedig üzemszerűen megszegik.”

A szakszervezeti vezetőt is kirúgták

A tömeges létszámleépítés ellen a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) is tiltakozott, azonban ennek nem várt következményeként a gumigyár vezetése beperelte a GSZSZ-t és annak elnökét, Radics Gábort,

kétmillió forintos sérelemdíjat követelve tőlük

– tájékoztatta decemberben a szakszervezet a médiát.

A makói cég végül január 16-án,

azonnali hatállyal elbocsátotta a gyárban 27 éve dolgozó szakszervezeti elnököt.

Munkahelyteremtést vállaltak

Az elképesztő állami támogatások fejében új munkahelyek megteremtését vállalták, ám ennek nem tettek eleget.

A társaság az EKD/FELD-2014/24 számú támogatási szerződésben az 1676 fős létszám mellett 123 új munkahely létrehozását vállalta. A szerződés monitoring időszaka 2023. december 31-én zárult, amelyről 2024. május 31-ig kell beszámolniuk, amit a folyósító értékelni fog a jogszabályok szerint.

Az EKD/FELD-2018/11 számú szerződés I. beruházási üteméhez pedig az 1876 fős létszámon belül 200 új munkahelyet ígértek.

Lázár egy 2021-es Facebook-bejegyzésben azt írta, hogy a makói gumigyár előremenekült. Inkább visszafizetik a munkahelymegtartó támogatások egy részét, csak szabadon kirúghassák az embereket. Hozzátette, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. azért kezdeményezte az állammal kötött szerződés felmondását, mert nem tudja, nem akarja megtartani az érintett munkahelyeket.

Valóban évről évre csökkent a foglalkoztatotti létszám, 2019 óta összesen több mint ezerrel.

Valódi Hírek