Mit tegyünk, ha nincs hangja a laptopnak?

Ha a laptopunk egyik pillanatról a másikra elnémul, a problémát több dolog is okozhatja. De melyek azok a jelek, amelyek alapján megállapítható a baj forrása? És mit tehetünk, hogy orvosoljuk a jelenséget? Most megmutatjuk a témával kapcsolatos, legfontosabb tudnivalókat.

A hanggal kapcsolatos problémák két fő oka

Ha egy egyébként jól működő laptopnak nincs hangja, a gond lehet szoftveres vagy hardveres eredetű is. A hibás alkatrész könnyen pótolható, például a Laptopszaki webáruházból, ahol a cseréhez a legjobb minőségű laptop kellékek közül válogathatunk.

Szoftveres gondok esetén több megoldás is hatékony lehet. Az ilyen jellegű problémát felismerhetjük például onnan, hogy a gép még kiadja a bekapcsolási hangot, ezután azonban elnémul. Ilyenkor, ha indítás után a hang ikonra kattintunk, majd megmozgatjuk a hangerő csúszkáját, sokszor segíthet. Ebben az esetben egyértelműen egy hibás illesztőprogram okozza a jelenséget.

Az illesztőprogram újratelepítése

Hanggal kapcsolatos probléma esetén érdemes először eltávolítani a hangkártya illesztőprogramját, majd újratelepíteni azt. A driver törlése után indítsuk újra a gépet csökkentett módban, futtassunk egy víruskeresést és végezzük el a rendszermeghajtó ellenőrzését.

Ha a gép újra bekapcsolt, telepítsük a gyártó oldalán ingyenesen elérhető legújabb drivert. Amennyiben ez nem oldja meg a helyzetet, érdemes megpróbálkozni néhány további trükkel.

Az egyéb problémák hatékony azonosítása

A Windows Eszközkezelőjében részletesen láthatjuk az illesztőprogramok és a hardverek állapotát. Amennyiben a hangkártya mellett egy sárga felkiáltójelet látunk, érdemes a driver újbóli telepítésével próbálkozni.

Ha az eszköz mellett egy piros “x” jelenik meg, az azt jelenti, hogy az adott hardver le van tiltva, esetleg némítottuk. Utóbbit a hangszóró ikonra kattintva gyorsan és egyszerűen megszüntethetjük.

Érdemes ellenőrizni a keverőbeállításokat is, mert előfordulhat, hogy csak egy bizonyos funkciót némítottunk el. Ha például a Media Player használata során van hang, de a böngészőben nincs, a keverőben történt némítás állhat a probléma hátterében.

Számtalan hangkártyához mellékelnek finomhangoló programot, érdemes ezt is ellenőrizni, a nem megfelelő beállítások ugyanis szintén okozhatnak olyan gondokat, mint a recsegő, torz hang vagy épp az audio output teljes hiánya.

Mi a teendő hardveres hiba esetén?

Amennyiben a laptop hangforráson szól, a másikon azonban nem, az azt jelenti, hogy hardveres problémával van dolgunk. Ez esetben a laptop hangszórójának vagy audiocsatlakozójának cseréjével kell számolnunk.

A cseréhez szükséges alkatrészt mi magunk is beszerezhetjük. Fontos azonban tudni, hogy a folyamat házilag nem elvégezhető, ahhoz mindenképp szakember segítségére lesz szükségünk. Érdemes továbbá akkor is szerelőhöz fordulni, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy a hanggal kapcsolatos gondokat szoftveres vagy hardveres probléma okozza.