Vélemény.
„LázÁR”emelés a budapestiek kárára? Közszolgáltatás eltérő árakon? Mégis ez kinek az érdeke? A közösségi közlekedés szervezésének felelőssége, stabil szerződésen alapuló működése balesetet szenvedett, legalábbis a fővárosban mindenképp. A baleset előzményei a 2010-es évek elejére vezethetőek vissza. Budapest és környékének közlekedése, közlekedés szervezése még a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megalakulásával is megoldottnak látszott.
A főváros közösségi közlekedésének szervezése, működése egységes irányítás alatt működött és jelenleg még működik. A budapesti feladatok mellett az agglomerációs buszközlekedés és a HÉV-vonalak teljes üzemeltetése is a főváros hatáskörében volt. Ez a rendszer bomlott fel először 2014-ben, amikor a Volánbusz átvette az agglomerációs feladatokat, majd 2016-tól a MÁV tulajdonába és irányítása alá került a HÉV-vonalak üzemeltetése is.
A rendszer normális működése érdekében fontos volt egy olyan megállapodás létrehozása, amely a forgalom zavartalan lebonyolítását és finanszírozását biztosította. Ugyanis egyes HÉV-járatok, vagy éppen a kieső buszvonalak pótlása a különböző szolgáltatók (MÁV, Volánbusz, BKV) összehangolt zavartalan működését, irányítását továbbra is a BKK biztosította a 2016-től érvényes megállapodás alapján.
A helyzet bizonytalanságát mutatja, hogy egy ilyen megállapodás hosszabb távon nem képes fenntartani a rendszer üzemképes működését.
Hiányzik a rendszerből az egységes irányítással, felelősséggel és finanszírozási garanciákkal működő közlekedésszervező.
Lázár most éppen ezt a helyzetet használta ki. Politikai hatalmával visszaélve próbál nyomást gyakorolni és többletforrásokhoz jutni a budapestiek zsebében kotorászva. Vélhetően olyan tarifarendszer kidolgozásában gondolkodik, amelynek forrásai jelenleg nem állnak rendelkezésre. Lázár átgondolatlan ámokfutása mind a kormányzat, mind a főváros számára többletkiadásokat jelentene, de
ennek fedezete sehol nem biztosított, a legnagyobb vesztesek pedig az utasok.
Arról már nem is beszélve, hogy a HÉV szolgáltatás 2016-os átvétele óta ez a kormány újabb 8 évet pakolt rá az elavult HÉV-szerelvényekre és a járművek beszerzésében csődöt mondott. A járatok üzemeltetése egyre nagyobb terhet ró a MÁV-ra, és ki tudja, mikor lesznek már végre új szerelvények. Ennek a kárát is az utasok tapasztalják nap mint nap.
Jelen állás szerint még nagy kegyesen márciusig a budapestiek rendelkezésére fog állni ez a szolgáltatás a jelenlegi árakon, de azután ki tudja mi fog történni?
A közösségi közlekedés szintjén is Orbánék célja nem más, mint a hatalmi pozíciójuk erősítése a budapestiek kárára, a főváros vezetésének a lejáratása, a közösségi közlekedés bizonytalanságban tartása.
Hogyan is lehet ebben az esetben is felelősen gondolkodó kormányról beszélni? Orbánék budapesti népszerűtlenségük terméke, hogy meg akarják fojtani ezt a várost, ahogy csak lehet és ha ezt a közösségi közlekedést használókon keresztül kell, hogy megtegyék, akkor ezt is megteszik.
Budapest tönkretétele tehát változatlanul terítéken van
és emellett csak cicaharcnak mondható Lázár és Vitézy nyilvánosság előtti újévi játéka.
Olyan intézmény létrehozására van szükség, amely a megfelelő jogi, működési és finanszírozási garanciák mellett képes összefogni és üzemeltetni Budapest és az agglomeráció közlekedését.
Lázár és minisztériuma erre a feladatra nem alkalmas.
Cselekedetüket nevezhetjük cserbenhagyásos közszolgáltatásnak.
Nemes Gábor