A szociáldemokrata árnyékkormány a megfizethető, közös agglomerációs bérlet mellett tette le a voksát.
Mint írtuk, Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy megszűnik a Budapest-bérlet érvényessége a BKK-n kívüli, állami tulajdonú járatokon, így a budapesti vonatokon, HÉV-eken és az agglomerációs buszjáratok budapesti szakaszán is újabb jegyet kell váltania a budapesti utasoknak.
A tárcavezető állítása szerint a kormánynak nem célja a fővárosiak és Karácsony Gergelyék szívatása – a főpolgármester ezzel szemben úgy látja, hogy Orbán Viktorék Budapest ellenzéki vezetését akarják ellehetetleníteni, továbbá az intézkedéssel a helyiek életét nehezítenék.
Arató Gergely kedden a közösségi oldalán reagált a történtekre. A Demokratikus Koalíció politikusa hangsúlyozta, hogy a tárcavezető ajánlata – amely szerint a MÁV és a Volán továbbra is elfogadja a Budapest-bérleteket, amennyiben a BKV is elfogadja a vármegyebérleteket – ügyes és
egyben aljas.
A kormányprogramért felelős árnyékminiszter kifejtette, hogy a valóságban ez a Pest (vár)megyei bérletek eladását tornászná fel,
az összegből Orbánék gazdagodnának,
miközben a főváros amúgy is üres kasszája sínylené meg az intézkedést.
Mint rámutatott, Budapestnek két választása maradt: elfogadja az ultimátumot vagy felveszi a kesztyűt. Kiemelte: Lázáréknak határozottan meg kell üzenni, hogy senki sem kér a fővárosiak és a vidékiek egymásnak ugrasztásából.
Arató Gergely bejegyzését változtatás nélkül idéztük:
„Lázár Budapest tönkretételével tenné fővárossá Debrecent?
A Fidesz erős embere igazán ügyes és persze aljas ajánlatot tett.
Továbbra is elfogadja a MÁV és a Volán a Budapest-bérleteket, ha a BKV is elfogadja mostantól a vármegyebérleteket.
Mit jelentene ez a valóságban?
Azt, hogy egy vármegyebérlet áráért (ami azonos a Budapest-bérlettel) mostantól igénybe lehetne venni a MÁV és a VOLÁN mellett a BKV-t is Pest megyében és Budapesten is – ugyanazon az áron, amivel eddig csak Budapesten vagy csak Pest megyében lehetett utazni.
A Budapest-bérlet viszont továbbra is csak Budapesten lesz érvényes, és természetesen az is igaz, hogy a fővárosiak nagy része ritkán jár Pest megyében, miközben a Pest megyeiek közül sokan naponta ingáznak.
Mitől aljas a javaslat?
Attól, hogy nyilván sokaknak megéri majd az, hogy mostantól csak Pest vármegyei bérletet vegyenek.
Ez az összeg tehát az államhoz folyik be, Budapest amúgy is üres kasszájából pedig hiányzik majd.
Az állam tehát nem támogatja az országos feladatokat is ellátó fővárosi közösségi közlekedést, hanem ingyenes feladatellátást vár el tőle.
A Főváros két rossz közül választhat.
Az egyik, hogy elfogadja az ultimátumot. Ezzel azonban lemond a bérletekből befolyó bevétel jó részéről, és lehetetlen helyzetbe hozza a BKV-t, és tovább rontja a budapesti közösségi közlekedés színvonalát.
A másik lehetőség, hogy elutasítja a javaslatot, és akkor rá fog mutogatni a kormányzati propaganda. Ennek az is a következménye lesz, hogy az ingázók számára még kevésbé lesz vonzó a közösségi közlekedés, és még több autó zúdul a városra.
A budapestiek, köztük a kőbányaiak és kispestiek mindenképpen vesztenek.
Megfizethető, közös agglomerációs bérlet persze nagyon is kellene, éppen azért, hogy a naponta bejárók számára vonzóbb legyen, hogy letegyék az autót.
Ezt támogatja a szociáldemokrata árnyékkormány is.
De ennek az árát nem a fővárossal és nem a fővárosiakkal kell megfizettetni.
Lázárnak és a Fidesznek határozottan meg kell üzennünk júniusban az európai és önkormányzati választásokon, hogy nem kérünk Budapest kivéreztetéséből, a fővárosiak és a vidékiek egymásnak ugrasztásából!”
(Arató Gergely/Facebook/Nyugati Fény)