A nyugat-magyarországiakat érintik a változások.
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. Facebook-posztban számolt be arról, hogy Sármellékről Marcaliba költöztek át.
„A mai napon hivatalosan is átadásra került vadonatúj légimentő bázisunk Marcaliban! A sármelléki repülőtérről költözött át a hármas számú bázisunk, hogy minél jobb területi lefedettséget tudjunk biztosítani a nyugat-dunántúli régióban.
A korszerű bázis végre méltó körülményeket biztosít a Légimentőknek, köszönjük mindenkinek, akik a projekt megvalósításában segítséget nyújtottak! Búcsúzunk Sármelléktől, hálás szívvel gondolunk az ott eltöltött szép évekre!”
– írták.
Ez azonban többet jelent egy új, modern légimentő bázis átadásánál.
A számítások szerint a 8-as főúttól északnyugatra fekvő országrészben, Nyugat-Magyarországon,
közel egymillió ember kerülhet kívül azon a körön, ahová 15 perc alatt, azaz ideálisnak tartott időn belül odaérhet a légimentés orvoscsapata.
Marcalitól Sopron 154 kilométerre fekszik légvonalban, Mosonmagyaróvár pedig 143 kilométerre. Márpedig, ha légimentőt kell hívni, akkor nagy a baj, ott minden perc számít.
„Az első tíz perc a legkritikusabb, ha ez alatt nem kezdődik meg az újraélesztés, az életmentés,
percenként tíz százalékkal csökken a sikeresség esélye”
– mondta el Túri Péter, légimentési szakember, a nemzetközi légi betegszállítással és mentéssel foglalkozó Trust Air Aviation ügyvezető igazgatója.
Márpedig a mostani átszervezéssel Marcaliból Sopronba több mint fél óra az út a felszállást követően. És azt se felejtsük el, hogy a riasztástól a felszállásig is telik az idő. Mosonmagyaróvárra sem érnek majd időben oda, pedig arra a környékre is riasztották már őket.
Magyarországon hét bázis működik; Miskolc, Debrecen, Szentes, Szekszárd, Marcali, Balatonfüred és Budapest. Mindegyik bázison egy-egy mentőhelikopter áll rendelkezésre.
A légimentést át lehetne ugyan szervezni, hiszen a technikai és a személyi feltételek adottak, ám ahogy ez lenni szokott, a finanszírozással itt is akadnak problémák.
(Telex / Nyugati Fény)