Óvatosan a kattintásokkal.
Itt a karácsonyi ajándékvásárlási időszak, amely egyre több ember esetében az online megrendelésekben mutatkozik meg. Épp ezért a csalók különösen szeretik az ünnepi időszakot, mert lehetőséget biztosít számukra arra, hogy könnyebben átverjék a gyanútlan áldozataikat.
Most éppen csomagküldőnek adják ki magukat.
A naphire.hu írta meg egy angol újságíró, Dave Snelling történetét, aki miután online rendelt, kapott egy e-mailt az UPS futárcégtől, amely azt állította, hogy az általa leadott megrendelés késik.
Az újságíró gondolkodás nélkül megnyitotta a levelet, amelyben már azt írták, hogy a csomagot a tervek szerint még aznap kézbesítik, az UPS-nek már csak arra van szüksége, hogy ellenőrizze a megrendelő a csomagot. A beszámoló szerint az e-mailben az UPS teljes márkajelzése szerepelt, és a csomagról még egy fotót is csatoltak.
„Az egész nagyon hitelesnek tűnt. Szerencsére évek óta írok a csalásokról, és közelebbről megvizsgálva a levelet azonnal megszólaltak a vészharangok”
– írta.
Gyanús volt számára, hogy a teljes nevét sehol nem tüntették fel az e-mailben, ráadásul több olyan árulkodó szavakat és felkiáltójeleket is –, például „kattintson ide!!, még ma!!” tartalmazott a levél, amit az igazi cégek egész biztosan nem írnának.
Újságíróként győzött nála a szakmai kíváncsiság, így annak ellenére, hogy
tudta, átverésről van szó, mégis továbbkattintott.
Hamarosan megjelent egy hivatalosnak tűnő webhely, amelyben arra kérték, hogy erősítse meg újra a szállítási dátumot, és fizessen érte. Az újságíró figyelmeztetett: ezen a ponton kapják meg a csalók a személyes adatokat, például a nevet, címet, születési dátumot és hitelkártyaadatokat, amelyeket ezután felhasználhatnak arra, hogy például pénzt vegyenek le róla, vagy online vásárolgassanak engedély nélkül.
És mielőtt legyintenénk, hogy ez Anglia: ne tegyük!
Ez a csalási módszer Magyarországon is terjed,
mint ahogy ezt az alábbi sms is bizonyítja, amit kollégánk kapott: