Megdöbbentő részletek derültek ki.
A kormány egyetért azzal, hogy az érintett területek „a központi költségvetési bevételek növelése érdekében versenyeztetés útján
elidegenítésre kerüljenek (…) speciális értékesítés keretében”
– olvasható a rákosrendezői pályaudvarnál magvalósuló úgynevezett „maxi Dubaj” városnegyedről készült előterjesztés vezetői összefoglalójában, amelyet a kormányzat számára készítettek.
A Népszava beszámolójában jelezte, még az idén aláírnák az államközi szerződést, és „a speciális ingatlanértékesítés” mellett az Orbán-kormány számolt
a földhasználati jog átengedésével is (!).
A lap birtokába került dokumentum pedig árnyalja Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfői kijelentését, amikor a Népszava érdeklődésére azt mondta: a kormány megtehetné, hogy eladja a területet, de nem erről, hanem – állította – „közös ingatlanfejlesztésről” van szó.
Ugyanakkor a dokumentumból kiderült: az összefoglalóban kétféle konstrukcióról tesznek említést: szólnak arról, hogy az állam „a projekt megvalósításához szükséges ingatlanokat (…) értékesít”, valamint arról is, hogy a beruházó „a fejlesztéssel érintett épületek alatti területre szerzi meg, és fizeti meg a földhasználati jog értékét”.
Arra is fény derült, hogy az év elején egy speciális hirdetményt tettek közzé, amelyre két érdeklődő jelentkezett. A felhívás szerint a jelentkezőknek fejlesztési koncepciót kellett kidolgozniuk, így két terv is beérkezett Orbán Viktorékhoz, amelyeket összevetettek a MÁV területigényével, amelynek eredményeként – olvasható a dokumentumban –
a 130 hektárból „69,3 hektár kerülhet értékesítésre”.
Megjegyezzük, ez mintegy 700 ezer négyzetméternyi terület értékesítését jelenti. Az irat szerint a két pályázat elbírálása után egy kétezres (nem titkos, de nem is nyilvános) határozatban a kormány utasítást adott egy nemzetközi szerződés előkészítésére az Egyesült Arab Emírségek és Magyarország között.
A szerződésben a Magyar Állam kötelezettséget vállalna öt infrastruktúra-fejlesztés elvégzésére, míg a partner a „fejlesztési koncepció” megvalósítására. Lázár az ingatlanfejlesztőre vonatkozó információkat – miszerint Mohamed Alabbar csoportja állna a háttérben – sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta, ugyanakkor – hívták fel a figyelmet – a miniszter által elmondottak erre utalnak.
A dokumentumban vázoltak szerint még az idén aláírnák az államközi szerződést, ehhez pedig
- még a jövő évi választások előtt módosítanák a vonatkozó építési szabályzatokat,
- jogilag rendeznék az ingatlanokat,
- az év második felében pedig megkezdődhetne a beruházás kivitelezése.
Lázár János úgy értesült, „a magánbefektetőnek a gyors megvalósítás az érdeke”, ezért 3-4 éves időtávot említett, viszont az előzetes menetrend ennél megengedőbb volt, ugyanis az iratban már
2030-2032-es átadással számolnak.
A Népszavához eljutott tervezetből az is kiderült, a felek arról kötnének megállapodást, hogy együttműködnek Rákosrendező állomás területének vegyes célú „ingatlanfejlesztésében”. Világossá tették azt is, hogy a kormány „a projekt megvalósításához szükséges ingatlanokat (…) értékesít” az emírségek által kijelölt gazdálkodó szervezetnek, ráadásul az is felmerül, hogy mindezt pályáztatás nélkül (!).
Mint írták, ehhez képest a dokumentum más pontján már az szerepel, hogy a beruházó „a fejlesztéssel érintett épületek alatti területre
szerzi meg, és fizeti meg a földhasználati jog értékét”.
Lázár János a lapnak hétfőn még úgy nyilatkozott, a kormány ugyan megtehetné, hogy eladja a területet, de nem erről, hanem „közös ingatlanfejlesztésről” van szó – úgy tűnik, a miniszter nem bontotta ki az igazság minden részletét.
A történetnek itt nincs vége: a tervek szerint a projektet „nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásnak” minősítenék, így pedig a hatalmas budapesti terület kiesne az önkormányzatok hatásköréből,
- a tervekről,
- a környezetvédelmi vizsgálatokról,
- valamint az építés engedélyezéséről
a kormány által felügyelt kormányhivatalok döntenek.
Hozzátették, a kiemelt beruházások dokumentációjába még az országos tervtanács sem nyerhet betekintést. Az Egyesült Arab Emírségek 5 milliárd euró értékű beruházást, a magyar kormány alsó hangon 600 millió euró értékű közlekedési fejlesztést vállalna.
Az üggyel kapcsolatban keresték Lázár tárcáját, de a lap kérdéseire csupán azt közölték:
„A fejlesztési tervek jelenlegi állása alapján Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfői sajtótájékoztatóján
mindent elmondott, azt nem tudjuk kiegészíteni.”
Kapcsolódó:
Lehullt a lepel: Az Orbán-kormány kiárusítja egy arab milliárdosnak a főváros egyik fontos területét
https://nyugatifeny.hu/2023/11/30/ebbol-baj-lesz-gulyas-gergely-a-kormanyinfon-kikotyogta-orbanek-titkos-projektjet