Úgy gondolja, az oktatási rendszer „nemzetegyesítő erőként” kell, hogy működjön.
A család után az iskola a második legerősebb kapocs a nemzet összetartásában – tudatta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének (RMPSZ) nagyváradi díjkiosztó gáláján vasárnap este.
Az MTI közlése szerint Rétvári Bence azt mondta: az oktatásban sok tekintetben lebomlanak az országhatárok, és függetlenül attól, hogy valaki a határ egyik vagy másik oldalára született, az ugyanazt tudja megtanulni a magyarság irodalmáról, történelméről. Állította, hasonlóképpen „az iskola segít kompenzálni a diákok különböző családi hátteréből fakadó esélykülönbségeket is”. Ezen a téren például PISA-mérések igazolták, hogy Magyarországon 26-ról 19 százalékra csökkent azoknak a gyerekeknek az aránya, akiknél az otthoni hátrány meghatározó az iskolai teljesítményben – jegyezte meg.
Az államtitkár szerint fontos előrelépés volt az is, hogy a – korábban piaci szempontok alapján kezelt, szerzői jogvédelem által korlátozottan elérhető – tankönyvek
„közkinccsé váltak”.
Mint mondta: egyre többen használják a Nemzeti Köznevelési Portálra digitális formában feltöltött „okostankönyveket”, és oktatási segédanyagokat. Az ingyenesen hozzáférhető platformon 64 ezer okosfeladatot, 5300 feladatsort, 7700 kiegészítő tananyagelemet lehet elérni, a portálnak eddig 6,2 millió látogatója volt, 27 millió letöltéssel, ezeknek egy jó része már a Kárpát-medencéből, vagy akár a diaszpórából származik – ismertette Orbán Viktor államtitkára.
Rétvári Bence arról is tájékoztatott, hogy a magyar állam ötven magyar külhoni középiskolát és kollégiumot, szórványkollégiumot, nyolc magyar tannyelvű felsőoktatási intézményt, illetve kart támogat,
csaknem 900 óvoda és bölcsőde építését vagy fejlesztését finanszírozta,
így most már 300 ezer gyermek számára teszi könnyebben elérhetővé a magyar anyanyelvű oktatást.
Az államtitkár úgy értékelt: lehet előnyt kovácsolni abból, hogy „a magyarság hányatott történelme során világnemzetté vált”, ehhez szerinte az kell, hogy a kulturális gyökereket adó oktatási rendszer „nemzetegyesítő erőként működjön” (!),
ebben pedig kiemelt szerepük van a pedagógusoknak.
Rétvári Bence szerint a határon túl többletküldetést teljesítő, az idegen nyelvi közegben élő magyar gyermekeket anyanyelvű kultúrájukhoz ragaszkodásra nevelő pedagógusoknak dupla köszönet jár, mert ők teremtik meg azt az alapot, amelyhez a magyar állam hozzáteheti a maga támogatását.
„Az a 100 milliárd forint, amit a határon túli magyar közösségek összetartására fordítunk,
csak hozzáadás. Ahhoz önök kellenek, hogy az jó termőtalajba, jó helyre kerüljön”
– jelentette ki.